Provkörning av diesellok G12
Re: Provkörning av diesellok G12
Tack för detta intressanta dokument! Finns det månne kända bilder på loket på HNJ? Har då aldrig sett några?/HP
-
Tack. Jag gillar det vardagliga språket, som ”ångfinka.” Modigt att köra passagerartåg. För min del slulle godståg valts i första hand.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
I Boden användes loket i persontåg en, eller två, tidtabellsperioder. Vet inte mer exakt än så. Vintertid var det en ångfinka Fo3 för tågvärmen, bemannad av personal från Bodens lokstation.Jan_Murberger skrev: ↑11 jan 2024, 18:01 Tack. Jag gillar det vardagliga språket, som ”ångfinka.” Modigt att köra passagerartåg. För min del slulle godståg valts i första hand.
Men - varför är det särskilt modigt att köra persontåg med välfungerande diesellok?
Berra
-
Det var till och med påtänkt, att vid ett enda speciellt tillfälle, låta dra tåg 93 Nordpilen (15 vagnar plus Ma) förbi ett arbete med kontaktledningen någonstans S om Boden. Då var någon tågvärme naturligtvis inte att tänka på.
På min fråga till min far "om loket skulle kunna få upp någon nämnvärd fart" med ett sådant tåg, svarade han: "jodå, bara det får hålla på". Jag har ingen aning hur lång sträcka det handlade om, kanske ett enda kontaktledningsspann?
Nu blev det inte så. Kontaktledningsarbetet blev klart i tid. Som jag minns det, någonstans kring 1960.
Berra
På min fråga till min far "om loket skulle kunna få upp någon nämnvärd fart" med ett sådant tåg, svarade han: "jodå, bara det får hålla på". Jag har ingen aning hur lång sträcka det handlade om, kanske ett enda kontaktledningsspann?
Nu blev det inte så. Kontaktledningsarbetet blev klart i tid. Som jag minns det, någonstans kring 1960.
Berra
-
För att det är just provkörning det handlade om. Det är tydligt i kontraktet att loktypen var obeprövad i landet. Visst, troligtvis mest en formalitet, men ändå.Bertil Bengtsson skrev: ↑11 jan 2024, 20:54I Boden användes loket i persontåg en, eller två, tidtabellsperioder. Vet inte mer exakt än så. Vintertid var det en ångfinka Fo3 för tågvärmen, bemannad av personal från Bodens lokstation.Jan_Murberger skrev: ↑11 jan 2024, 18:01 Tack. Jag gillar det vardagliga språket, som ”ångfinka.” Modigt att köra passagerartåg. För min del slulle godståg valts i första hand.
Men - varför är det särskilt modigt att köra persontåg med välfungerande diesellok?
Berra
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
Som framgår av redovisningen nedan så var provkörningen i Norrland inte helt problemfri. I Norge provade man i persontåg över Dovrefjäll.
- Bilagor
-
- NOR_934104.JPG (177.62 KiB) Visad 1923 gånger
-
Det bör då ha varit 1.8.54 som jag såg (och framförallt hörde) loket i Krampen, eller närmare bestämt på viadukten där Krylbobanan korsade f.d. KURJ. Det drog då snälltåg 78 tillsammans med ett D-lok. Dieselloket gick främst.
Re: 7707 reservboggi tillverkad av Henschel
I Bodens lokstall fanns på sin tid en reservboggi med hjulsatser till T42. Den sägs ha tillverkats av Henschel efter det att 7707 varit invecklad i ett missöde under sin uppvisningstur i Centraleuropa. Har för mig att det finns en skrivelse om att SJ köper reservboggin.
Re: Spårkrafter mätta med mätskens
Någonstans i trakten av Järna fanns före mäthjulens tid en "mätskena" för att mäta de spårkrafter olika fordon utövade. Där provades bl a det Ma-lok som varit invecklat i två eller tre svåra urspårningar. I någon skrivelse (möjligen var skrivelsen från GM) nämns att 7707 utövar lägre spårkrafter än vad TGOJ litt Bt gjorde.