Provkörning av diesellok G12

Ola Almquist
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Provkörning av diesellok G12

Inlägg av Ola Almquist »

Bertil Bengtsson skrev om ämnet här.

Jag gör ett test av att lägga in flera bilder i ett inlägg.
2020-10-28 A.jpg
2020-10-28 A.jpg (92.13 KiB) Visad 2783 gånger
2020-10-28 B.jpg
2020-10-28 B.jpg (150.46 KiB) Visad 2783 gånger
2020-10-28 C.jpg
2020-10-28 C.jpg (118.73 KiB) Visad 2783 gånger
2020-10-28 D.jpg
2020-10-28 D.jpg (111.7 KiB) Visad 2783 gånger
2020-10-28 E.jpg
2020-10-28 E.jpg (147.88 KiB) Visad 2783 gånger
2020-10-28 F.jpg
2020-10-28 F.jpg (108.21 KiB) Visad 2783 gånger
2020-10-28 G.jpg
2020-10-28 G.jpg (122.26 KiB) Visad 2783 gånger
HenrikR
Inlägg: 42
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Provkörning av diesellok G12

Inlägg av HenrikR »

Tack för detta intressanta dokument! Finns det månne kända bilder på loket på HNJ? Har då aldrig sett några?/HP
Jan_Murberger
Inlägg: 136
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Provkörning av diesellok G12

Inlägg av Jan_Murberger »

Tack. Jag gillar det vardagliga språket, som ”ångfinka.” Modigt att köra passagerartåg. För min del slulle godståg valts i första hand.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Bertil Bengtsson
Inlägg: 77
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Provkörning av diesellok G12

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Jan_Murberger skrev: 11 jan 2024, 18:01 Tack. Jag gillar det vardagliga språket, som ”ångfinka.” Modigt att köra passagerartåg. För min del slulle godståg valts i första hand.
I Boden användes loket i persontåg en, eller två, tidtabellsperioder. Vet inte mer exakt än så. Vintertid var det en ångfinka Fo3 för tågvärmen, bemannad av personal från Bodens lokstation.
Men - varför är det särskilt modigt att köra persontåg med välfungerande diesellok?
Berra
Bertil Bengtsson
Inlägg: 77
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Provkörning av diesellok G12

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Det var till och med påtänkt, att vid ett enda speciellt tillfälle, låta dra tåg 93 Nordpilen (15 vagnar plus Ma) förbi ett arbete med kontaktledningen någonstans S om Boden. Då var någon tågvärme naturligtvis inte att tänka på.
På min fråga till min far "om loket skulle kunna få upp någon nämnvärd fart" med ett sådant tåg, svarade han: "jodå, bara det får hålla på". Jag har ingen aning hur lång sträcka det handlade om, kanske ett enda kontaktledningsspann?
Nu blev det inte så. Kontaktledningsarbetet blev klart i tid. Som jag minns det, någonstans kring 1960.
Berra
Jan_Murberger
Inlägg: 136
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Provkörning av diesellok G12

Inlägg av Jan_Murberger »

Bertil Bengtsson skrev: 11 jan 2024, 20:54
Jan_Murberger skrev: 11 jan 2024, 18:01 Tack. Jag gillar det vardagliga språket, som ”ångfinka.” Modigt att köra passagerartåg. För min del slulle godståg valts i första hand.
I Boden användes loket i persontåg en, eller två, tidtabellsperioder. Vet inte mer exakt än så. Vintertid var det en ångfinka Fo3 för tågvärmen, bemannad av personal från Bodens lokstation.
Men - varför är det särskilt modigt att köra persontåg med välfungerande diesellok?
Berra
För att det är just provkörning det handlade om. Det är tydligt i kontraktet att loktypen var obeprövad i landet. Visst, troligtvis mest en formalitet, men ändå.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Anders Jansson
Inlägg: 37
Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42

Re: Provkörning av diesellok G12

Inlägg av Anders Jansson »

Som framgår av redovisningen nedan så var provkörningen i Norrland inte helt problemfri. I Norge provade man i persontåg över Dovrefjäll.
Bilagor
NOR_934104.JPG
NOR_934104.JPG (177.62 KiB) Visad 1924 gånger
Stig Lagergren
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 dec 2023, 15:53

Re: Provkörning av diesellok G12

Inlägg av Stig Lagergren »

Det bör då ha varit 1.8.54 som jag såg (och framförallt hörde) loket i Krampen, eller närmare bestämt på viadukten där Krylbobanan korsade f.d. KURJ. Det drog då snälltåg 78 tillsammans med ett D-lok. Dieselloket gick främst.
BD-
Inlägg: 119
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: 7707 reservboggi tillverkad av Henschel

Inlägg av BD- »

I Bodens lokstall fanns på sin tid en reservboggi med hjulsatser till T42. Den sägs ha tillverkats av Henschel efter det att 7707 varit invecklad i ett missöde under sin uppvisningstur i Centraleuropa. Har för mig att det finns en skrivelse om att SJ köper reservboggin.
BD-
Inlägg: 119
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: Spårkrafter mätta med mätskens

Inlägg av BD- »

Någonstans i trakten av Järna fanns före mäthjulens tid en "mätskena" för att mäta de spårkrafter olika fordon utövade. Där provades bl a det Ma-lok som varit invecklat i två eller tre svåra urspårningar. I någon skrivelse (möjligen var skrivelsen från GM) nämns att 7707 utövar lägre spårkrafter än vad TGOJ litt Bt gjorde.
Skriv svar