Provkörning av diesellok G12
Re: Provkörning av diesellok G12
Tack för detta intressanta dokument! Finns det månne kända bilder på loket på HNJ? Har då aldrig sett några?/HP
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: Provkörning av diesellok G12
Tack. Jag gillar det vardagliga språket, som ”ångfinka.” Modigt att köra passagerartåg. För min del slulle godståg valts i första hand.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Provkörning av diesellok G12
I Boden användes loket i persontåg en, eller två, tidtabellsperioder. Vet inte mer exakt än så. Vintertid var det en ångfinka Fo3 för tågvärmen, bemannad av personal från Bodens lokstation.Jan_Murberger skrev: ↑11 jan 2024, 18:01 Tack. Jag gillar det vardagliga språket, som ”ångfinka.” Modigt att köra passagerartåg. För min del slulle godståg valts i första hand.
Men - varför är det särskilt modigt att köra persontåg med välfungerande diesellok?
Berra
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Provkörning av diesellok G12
Det var till och med påtänkt, att vid ett enda speciellt tillfälle, låta dra tåg 93 Nordpilen (15 vagnar plus Ma) förbi ett arbete med kontaktledningen någonstans S om Boden. Då var någon tågvärme naturligtvis inte att tänka på.
På min fråga till min far "om loket skulle kunna få upp någon nämnvärd fart" med ett sådant tåg, svarade han: "jodå, bara det får hålla på". Jag har ingen aning hur lång sträcka det handlade om, kanske ett enda kontaktledningsspann?
Nu blev det inte så. Kontaktledningsarbetet blev klart i tid. Som jag minns det, någonstans kring 1960.
Berra
På min fråga till min far "om loket skulle kunna få upp någon nämnvärd fart" med ett sådant tåg, svarade han: "jodå, bara det får hålla på". Jag har ingen aning hur lång sträcka det handlade om, kanske ett enda kontaktledningsspann?
Nu blev det inte så. Kontaktledningsarbetet blev klart i tid. Som jag minns det, någonstans kring 1960.
Berra
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Re: Provkörning av diesellok G12
För att det är just provkörning det handlade om. Det är tydligt i kontraktet att loktypen var obeprövad i landet. Visst, troligtvis mest en formalitet, men ändå.Bertil Bengtsson skrev: ↑11 jan 2024, 20:54I Boden användes loket i persontåg en, eller två, tidtabellsperioder. Vet inte mer exakt än så. Vintertid var det en ångfinka Fo3 för tågvärmen, bemannad av personal från Bodens lokstation.Jan_Murberger skrev: ↑11 jan 2024, 18:01 Tack. Jag gillar det vardagliga språket, som ”ångfinka.” Modigt att köra passagerartåg. För min del slulle godståg valts i första hand.
Men - varför är det särskilt modigt att köra persontåg med välfungerande diesellok?
Berra
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: Provkörning av diesellok G12
Som framgår av redovisningen nedan så var provkörningen i Norrland inte helt problemfri. I Norge provade man i persontåg över Dovrefjäll.
- Bilagor
-
- NOR_934104.JPG (177.62 KiB) Visad 1924 gånger
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 16 dec 2023, 15:53
Re: Provkörning av diesellok G12
Det bör då ha varit 1.8.54 som jag såg (och framförallt hörde) loket i Krampen, eller närmare bestämt på viadukten där Krylbobanan korsade f.d. KURJ. Det drog då snälltåg 78 tillsammans med ett D-lok. Dieselloket gick främst.
Re: 7707 reservboggi tillverkad av Henschel
I Bodens lokstall fanns på sin tid en reservboggi med hjulsatser till T42. Den sägs ha tillverkats av Henschel efter det att 7707 varit invecklad i ett missöde under sin uppvisningstur i Centraleuropa. Har för mig att det finns en skrivelse om att SJ köper reservboggin.
Re: Spårkrafter mätta med mätskens
Någonstans i trakten av Järna fanns före mäthjulens tid en "mätskena" för att mäta de spårkrafter olika fordon utövade. Där provades bl a det Ma-lok som varit invecklat i två eller tre svåra urspårningar. I någon skrivelse (möjligen var skrivelsen från GM) nämns att 7707 utövar lägre spårkrafter än vad TGOJ litt Bt gjorde.