Osby Leksaksmuseums vagnar?

K Lemming

Osby Leksaksmuseums vagnar?

Inlägg av K Lemming »

Fick höra att leksaksmuseet i Osby ska avveckla sina vagnar som står (stått?) i anslutning till museet.
Någon som vet vad det är för vagnar museet haft och vad som kommer att hända med dom? Skrotning?
Björn Arvidsson

Re: Osby Leksaksmuseums vagnar?

Inlägg av Björn Arvidsson »

B8 3167 samt R3 4412 är de vagnar Brio ägt och använt vid sitt museum.
Vagnarna är sålda och ska transporteras till Skåne där de ska användas i anslutning till dressinbanan i Göinge trakten, det finns redan ett antal vagnar där som används som vandrarhem
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

Tack för svar.
Jag förmodar att det då blir i Glimminge vagnarna ställs upp om dom ska stå på spår då det är enda stället där det finns sidospår kvar. Vilket skick dessa spår är i vet jag dock inte då det är 10 år sedan jag var där och då var spåren inte i bästa skick.
Granis

Inlägg av Granis »

Glimminge station med tillhörande (ny) ägare, vandrarhem och dressincykling finns med i nya serien "Renoveringsdrömmar" (första avsnittet i går på TV5). Och ska tydligen dyka upp i fler avsnitt (det också). Men sköttes inte dressincyklingen i föreningsform genom "Östra Göinge Järnvägssällskap" (el dyl)? Tillhörde/ tillhör vagnarna vandrarhemmet och dressinerna föreningen? Eller är de samma, på nåt sätt?

/ L G

https://www.tv.nu/program/renoveringsdrommar
Jonny Saljefeldt

Inlägg av Jonny Saljefeldt »

Granis skrev: 08 feb 2024, 12:56 Glimminge station med tillhörande (ny) ägare, vandrarhem och dressincykling finns med i nya serien "Renoveringsdrömmar" (första avsnittet i går på TV5). Och ska tydligen dyka upp i fler avsnitt (det också). Men sköttes inte dressincyklingen i föreningsform genom "Östra Göinge Järnvägssällskap" (el dyl)? Tillhörde/ tillhör vagnarna vandrarhemmet och dressinerna föreningen? Eller är de samma, på nåt sätt?

/ L G
Jag har intrycket (men jag kan ha fel) att de enda medlemmarna i "föreningen" var ägarna till verksamheten.
Göran Kannerby

Inlägg av Göran Kannerby »

Björn Arvidsson skrev: 07 feb 2024, 21:30 B8 3167 samt R3 4412 är de vagnar Brio ägt och använt vid sitt museum.
Vagnarna är sålda och ska transporteras till Skåne där de ska användas i anslutning till dressinbanan i Göinge trakten, det finns redan ett antal vagnar där som används som vandrarhem
En liten detalj: Om inget ändrats nyligen ligger även Osby i Skåne, så någon transport "till Skåne" behövs inte. :D
Björn Arvidsson

Inlägg av Björn Arvidsson »

Göran Kannerby skrev: 08 feb 2024, 15:01
Björn Arvidsson skrev: 07 feb 2024, 21:30 B8 3167 samt R3 4412 är de vagnar Brio ägt och använt vid sitt museum.
En liten detalj: Om inget ändrats nyligen ligger även Osby i Skåne, så någon transport "till Skåne" behövs inte. :D
Ursäkta då att jag gjorde ett skrivfel, hade lite andra fordonsflyttar i skallen samtidigt.
Anders Svensson

Inlägg av Anders Svensson »

Granis skrev: 08 feb 2024, 12:56 ... Men sköttes inte dressincyklingen i föreningsform genom "Östra Göinge Järnvägssällskap" (el dyl)? Tillhörde/ tillhör vagnarna vandrarhemmet och dressinerna föreningen? Eller är de samma, på nåt sätt?

/ L G

https://www.tv.nu/program/renoveringsdrommar

Åtminstone enligt ÖGJS hemsida får man intrycket att också vandrarhemmet sköts av föreningen, se länk http://ogjs.se/overnattning.html. //Anders
Skriv svar