mormorsgruvan skrev: ↑10 feb 2024, 08:50
Hur var spårnumreringen för de stationer som hade 2 eller 3 olika spårvidder ? Exempelvis Hultsfred, Växjö och Fågelsta.
I Hultsfred är spåren numrerade från stationshuset: spår 1-4 breda och spår 5-6 smala. Plattformsspår är 1-3 och 5-6. Bortom spår 6 fanns två smala spår till som jag gissar hette spår 7 och 8.
mormorsgruvan skrev: ↑10 feb 2024, 08:50
Hur var spårnumreringen för de stationer som hade 2 eller 3 olika spårvidder ? Exempelvis Hultsfred, Växjö och Fågelsta.
I Växjö låg 891-spåret i läge för spår 0, men mig veterligt angavs inget spårnummer för det. 1067-spåren var slopade innan jag kom till Växjö så de har jag svårare att uttala mig om.
Leif B skrev: ↑09 feb 2024, 22:04
I samband med en tidigare bangårdsombyggnad tog man bort de två säckspåren och bytte samtidigt ställverk. I det nya ställverket numrerade man om spåren med spår 1 framför stationshuset. När det senare uppstod behov av ett säckspår igen, kallade man det "0" för att slippa kostnaden att numrera om alla spår i ställverket. Det handlar inte bara om att byta några skyltar utan framförallt om att ändra på tusentals ritningar och där ingen enda ändring får bli fel. Därför var det både billigare och säkrare att behålla spår 1-8 och lägga till spår 0.
När Flemingsberg station byggdes fick den fyra spår, numrerade 1-4 från öster. Såsmångingom tillkom spår 5 på västra sidan. När ytterligare ett spår behövdes på västra sidan kallades det "spår 0" under planeringen. När spåret väl byggdes gjordes en så stor ombyggnad av ställverket att man samtidigt numrerade om spåren, så att det befintliga spår 1-5 blev 3-7 och det nysa spåret fick nummer 2. På så vis har man lämnat utrymme i numreringen (och i ställverket) för ett ännu östligare spår 1 (och ett västligare spår 8) som man ser att kommer att behövas på långs sikt.
I Gävle har man spår 1-4 framför stationshuset och - något förvirrande - spår 5 vid stationshusgaveln. Där hade spår 0 eller spår 10 varit tydligare, tycker jag.
Ola Almquist skrev: ↑10 feb 2024, 13:49
När det gäller information till bland annat resenärerna har det även i Sverige inte varit ovanligt med plattformsnummer. Exempel:
Ola Almquist skrev: ↑10 feb 2024, 13:49
När det gäller information till bland annat resenärerna har det även i Sverige inte varit ovanligt med plattformsnummer. Exempel:
mormorsgruvan skrev: ↑10 feb 2024, 08:50
Hur var spårnumreringen för de stationer som hade 2 eller 3 olika spårvidder ? Exempelvis Hultsfred, Växjö och Fågelsta.
I Växjö låg 891-spåret i läge för spår 0, men mig veterligt angavs inget spårnummer för det. 1067-spåren var slopade innan jag kom till Växjö så de har jag svårare att uttala mig om.
Jag vill minnas att 891-spåret i Växjö i t ex tågordning hade angetts som spår 21, eller möjligen 20.
Lennart Fransson skrev: ↑11 feb 2024, 11:30
Hittade en på Plattform 4 i Växjö, dvs 1067-spåren. (Det angivna litterat på motorvagnen är jag aningens tveksam till)