spårnumrering

Leif B
Inlägg: 87
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: spårnumrering

Inlägg av Leif B »

mormorsgruvan skrev: 10 feb 2024, 08:50 Hur var spårnumreringen för de stationer som hade 2 eller 3 olika spårvidder ? Exempelvis Hultsfred, Växjö och Fågelsta.
I Hultsfred är spåren numrerade från stationshuset: spår 1-4 breda och spår 5-6 smala. Plattformsspår är 1-3 och 5-6. Bortom spår 6 fanns två smala spår till som jag gissar hette spår 7 och 8.

Spår 1-3 framgår här:
https://www.bangardar.se/filer/ritninga ... _-1035.jpg

Spår 5-6 här (nästsista bilden):
https://www.smalsparet.se/sv/nyheter/se ... aernvaegen:

(För Växjö, Fågelsta med flera, framgår inte spårnumren av de ritningar som finns på bangardar.se.)
Göran Kannerby
Inlägg: 75
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: spårnumrering

Inlägg av Göran Kannerby »

mormorsgruvan skrev: 10 feb 2024, 08:50 Hur var spårnumreringen för de stationer som hade 2 eller 3 olika spårvidder ? Exempelvis Hultsfred, Växjö och Fågelsta.
I Växjö låg 891-spåret i läge för spår 0, men mig veterligt angavs inget spårnummer för det. 1067-spåren var slopade innan jag kom till Växjö så de har jag svårare att uttala mig om.
Ola Almquist
Inlägg: 67
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: spårnumrering

Inlägg av Ola Almquist »

Leif B skrev: 09 feb 2024, 22:04
I samband med en tidigare bangårdsombyggnad tog man bort de två säckspåren och bytte samtidigt ställverk. I det nya ställverket numrerade man om spåren med spår 1 framför stationshuset. När det senare uppstod behov av ett säckspår igen, kallade man det "0" för att slippa kostnaden att numrera om alla spår i ställverket. Det handlar inte bara om att byta några skyltar utan framförallt om att ändra på tusentals ritningar och där ingen enda ändring får bli fel. Därför var det både billigare och säkrare att behålla spår 1-8 och lägga till spår 0.

När Flemingsberg station byggdes fick den fyra spår, numrerade 1-4 från öster. Såsmångingom tillkom spår 5 på västra sidan. När ytterligare ett spår behövdes på västra sidan kallades det "spår 0" under planeringen. När spåret väl byggdes gjordes en så stor ombyggnad av ställverket att man samtidigt numrerade om spåren, så att det befintliga spår 1-5 blev 3-7 och det nysa spåret fick nummer 2. På så vis har man lämnat utrymme i numreringen (och i ställverket) för ett ännu östligare spår 1 (och ett västligare spår 8) som man ser att kommer att behövas på långs sikt.

I Gävle har man spår 1-4 framför stationshuset och - något förvirrande - spår 5 vid stationshusgaveln. Där hade spår 0 eller spår 10 varit tydligare, tycker jag.
Här finns en bild från Uppsala 1939. Kommentarer?

Spårplan för Gävle med spår 10 (1965)
Ola Almquist
Inlägg: 67
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: spårnumrering

Inlägg av Ola Almquist »

När det gäller information till bland annat resenärerna har det även i Sverige inte varit ovanligt med plattformsnummer. Exempel:

Ludvika

Växjö

Jag har en känsla av att många förändringar har gjorts i samband med ställverksbyten.
Leif B
Inlägg: 87
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: spårnumrering

Inlägg av Leif B »

Ola Almquist skrev: 10 feb 2024, 13:49 När det gäller information till bland annat resenärerna har det även i Sverige inte varit ovanligt med plattformsnummer. Exempel:

Ludvika

Växjö

Jag har en känsla av att många förändringar har gjorts i samband med ställverksbyten.
Var det bara plattformsnummer som annonserades till resenärerna på dessa stationer?

I Rimbo användes både plattforms- och spårnummer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rimbo_sta ... 5r_2-4.jpg

Hittar ingen bild nu, men jag tror att det fanns likadana skyltar i Sala.
jeriks01
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 feb 2024, 13:46

Re: spårnumrering

Inlägg av jeriks01 »

Tack för bra svar! Fanns tydligen lite olika sätt att historiskt numrera spår på.
Olle E
harald
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: spårnumrering

Inlägg av harald »

Ja, har du sett på maken. Det var det.
Bild
Uppsala centralstation, Uppsala december 1960
Lennart Fransson
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: spårnumrering

Inlägg av Lennart Fransson »

Ola Almquist skrev: 10 feb 2024, 13:49 När det gäller information till bland annat resenärerna har det även i Sverige inte varit ovanligt med plattformsnummer. Exempel:

Ludvika

Växjö

Jag har en känsla av att många förändringar har gjorts i samband med ställverksbyten.
Hittade en på Plattform 4 i Växjö, dvs 1067-spåren. (Det angivna litterat på motorvagnen är jag aningens tveksam till)

Växjö 1067
Lennart Fransson
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26

Re: spårnumrering

Inlägg av Lennart Fransson »

Göran Kannerby skrev: 10 feb 2024, 11:57
mormorsgruvan skrev: 10 feb 2024, 08:50 Hur var spårnumreringen för de stationer som hade 2 eller 3 olika spårvidder ? Exempelvis Hultsfred, Växjö och Fågelsta.
I Växjö låg 891-spåret i läge för spår 0, men mig veterligt angavs inget spårnummer för det. 1067-spåren var slopade innan jag kom till Växjö så de har jag svårare att uttala mig om.
Jag vill minnas att 891-spåret i Växjö i t ex tågordning hade angetts som spår 21, eller möjligen 20.
Ola Almquist
Inlägg: 67
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: spårnumrering

Inlägg av Ola Almquist »

Lennart Fransson skrev: 11 feb 2024, 11:30
Hittade en på Plattform 4 i Växjö, dvs 1067-spåren. (Det angivna litterat på motorvagnen är jag aningens tveksam till)

Växjö 1067
Ja, just det. Fordonet är för övrigt en UBFo3yt.
Skriv svar