Vandring längs en nedlagd järnväg

HenrikH
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 dec 2023, 22:51

Vandring längs en nedlagd järnväg

Inlägg av HenrikH »

Sträckan framgår av en av bilderna
Bilagor
IMG_9246.jpeg
IMG_9246.jpeg (376.73 KiB) Visad 2503 gånger
IMG_9245.jpeg
IMG_9245.jpeg (300.42 KiB) Visad 2503 gånger
IMG_9244.jpeg
IMG_9244.jpeg (436.59 KiB) Visad 2503 gånger
Besc
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: Vandring längs en nedlagd järnväg

Inlägg av Besc »

Tycker det står SSJ, kan det isf vara vid Östra Ljungby?
HenrikH
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 dec 2023, 22:51

Re: Vandring längs en nedlagd järnväg

Inlägg av HenrikH »

Hej Besc
Det är helt korrekt med SSJ, men det är vid Kärreberga som jag var och traskade runt idag. Det verkar finnas kvar en bro över rönne å närmare Ö.ljungby som jag nog kommer köra till för titta närmare på senare
Mvh Henrik
Besc
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: Vandring längs en nedlagd järnväg

Inlägg av Besc »

Aha, där fanns väl åtminstone förut, ett ganska långt utdragsspår, dvs gamla linjen mot Östra Ljungby kvar. Är det månne det spåret som aldrig blev rivet och ligger kvar, som vi ser rester av på bilderna?
11 maj 1968 gick det sista persontåget här (jo jag var med), länge sedan nu!
Göran Kannerby
Inlägg: 74
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Vandring längs en nedlagd järnväg

Inlägg av Göran Kannerby »

Framsynt av SSJ att redan på 1920-talet lägga in 41 kg räler.
BD-
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: I händelse av ofärd

Inlägg av BD- »

Göran Kannerby skrev: 11 aug 2024, 08:59 Framsynt av SSJ att redan på 1920-talet lägga in 41 kg räler.
Kan det vara skenor från tysk tillverkare? Det var ju ett tag billigt att handla i Tyskland under 1920-talet. Var framgår det att det är 41 kg/m räls? Var det en tysk profil (KPEV?) med 125 mm fotbredd?
Efter förstatligandet lär SSJ ha förstärkts för att tjäna som omledningsbana i händelse av ofärd.

Ändrat 1930 till 1920.
Senast redigerad av BD- den 18 aug 2024, 17:51, redigerad totalt 1 gånger.
HenrikH
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 dec 2023, 22:51

Re: Vandring längs en nedlagd järnväg

Inlägg av HenrikH »

Bild
Bilagor
Kärreberga station nere till vänster och jag var vid den röda ringen (om den syns)
Kärreberga station nere till vänster och jag var vid den röda ringen (om den syns)
IMG_9247.jpeg (242.02 KiB) Visad 2100 gånger
Närmare Ö.Ljungby finns denna bro kvar
Närmare Ö.Ljungby finns denna bro kvar
IMG_9248.jpeg (208.62 KiB) Visad 2100 gånger
Göran Kannerby
Inlägg: 74
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: I händelse av ofärd

Inlägg av Göran Kannerby »

BD- skrev: 11 aug 2024, 11:37
Göran Kannerby skrev: 11 aug 2024, 08:59 Framsynt av SSJ att redan på 1920-talet lägga in 41 kg räler.
Kan det vara skenor från tysk tillverkare? Det var ju ett tag billigt att handla i Tyskland under 1930-talet. Var framgår det att det är 41 kg/m räls? Var det en tysk profil (KPEV?) med 125 mm fotbredd?
Efter förstatligandet lär SSJ ha förstärkts för att tjäna som omledningsbana i händelse av ofärd.
Att det är 41 kg räler framgick av den 1981 av SJK utgivna "Järnvägskarta över Sverige, BANTEKNISK STANDARD".

Märkningen på rälerna är RSW 1925 om det kan vara till någon ledning avseende ursprunget.
Skriv svar