Tunnlar under Södermalm i Stockholm+ portautomatiker (Bana)
Det var vid Katarinabergets utfart mot Tjärhovsgatan, det var något med portarna där som strulade. Automatiken satt under kiosken.
Det har nog ändrats en del, detta var 1981 eller så.
För övrigt satt två generationer portautomatik där, en uppsättning urkopplade (men med ström fram!) "Automatic Telephone & Electric" från runt 1950 med stegrelä och tyratron som tidsmekanism i ett urtjusigt skåp med mässingsdetaljer och glaslucka (de kan ibland de där engelskmännen), den inkopplade lådan en Strömkrets Portomat från 70-talet med modernare touch. Spår av hydrauliska detektorer (det var slingor på min tid) tror jag det fanns i rampen.
Det satt liknande uppsättning i infarten mot Katarinavägen, även där med AT&E-utrustning som dekoration (fullt synliga innanför portarna). De finns inte kvar idag vad jag kunde se när jag för några år sedan tankade där.
Skulle vara kul om de andra AT&E-grejorna finns kvar, de gick nog att återställa till trafiksignaler i så fall. En prydnad vid ett övergångsställe!
Det var egentligen ombyggda 2-fas trafik-signaler där ena fasen använts för port stängd, röd-gult triggade stängkontaktorn, gult (gröngult men detta var ju engelska saker) triggade öppningskontaktorn.
Gick även att göra med en modernare 3-fassignal, då fick man infart/utfart också! Med överlapp AB (B=stängd port) fick man grönt nere i rampen vid stängd port också. OK Farsta hade dylik. Inte lika snygg, dock, men med selenlikriktare, telefonreläer och tvenne dubbeltrioder (12BH7A tror jag).
AB Transfer hade levererat AT&E någon gång.