Signaler, Södertunneln, Fåfängan - jodå! (Bana)
Tunneln under SöS har jag för mig var elektrifierad liksom den lilla 'bangård' som fanns vid Skanstull. Sedan fortsatte spår dels över Hammarbykanalen som möjligen var elektrifierade samt dels vidare bort mot Fåfängan. Alltihop möjligen elektrifierat. Det finns/fanns väl även koppling mot SSnJ där.
japp, men det var nog ingen eldrift längs kajen med tanke på lastkranarna
Tunnlarns torde tillkommit under 20-talet när Hammarbykanalen byggdes med hamnområden och inför slussens ombyggnad. Var det då som spåren från centralbron ner mot Stadsgården/Skeppsbron försvann eller fanns de kvar längre?
Stadsgårdsleden byggdes väl senare?
runt 1935 står det i "stockholms gatunamn" 1979
När försvann bron vis Skansbron? Jag tror den fanns kvar 1980.
när det skulle transporteras transformatorer til SN skanstull 1988 var bron oanvändbar, men revs nog först kring 1991 i samband med ombyggnaden upp mot gullmarsplan
Vid Münchenbryggeriet fanns även spårvägsspår som gick upp till Hornsgatan. Här transporterades boskap med spårvagn till slakthuset. Boskapstrafiken upphörde på 30-talet tror jag. Om man behållit vagnarna kunde man använt den i T-banan vid fotbollsderbyn, de var ju redan nersvinade.
hade spårvagnarna samma hjulprofil som tunnelbanan :-| i övrigt ett utmärkt förslag men synd på spårvagnarna :-P
från det funderande horndal :-| :-) :-D