Hastighetstavlor, ställverk mm (Bana)
- Vad står det under "60" på hastighetstavlan? Och vad innebär det?
Det brukade stå en meterangivelse. Enligt SJ:s 75-årsskrift volym I sid 555 handlade det om nedsättningssträckans längd i meter.
Vad kunde man ha för nytta av att veta nedsättningssträckans längd? Att ange avstånd på en orienteringstavla (eller en försignal) förstår jag vitsen med, men på en hastighetstavla? Eller var alla hastighetstavlor "länkade" med avstånd till nästa, för att man inte skulle missa någon i röken och mörkret?
Det låter dock mindre troligt, eftersom man ju hade en tavla för "hastighetsnedsättning upphör" (= "härifrån gäller banans sth igen"). Det är ju snarare d e n tavlan som borde haft en uppgift om avstånd till nästa hastighetsnedsättning? Men det verkar också lite konstigt med en tavla med ett kryss och en meteruppgift. Skulle snarare tro att man fick hålla reda på nästa nedsättning med linjekännedom plus tidtabellsboken del A?
Då återstår frågan om varför man behövde veta nedsättningsträckans längd? För att inte ligga och köra för sakta efter nedsättningssträckans slut? För att eldaren skulle veta när ångförbrukningen kunde förväntas öka igen?
- Fanns det både ett hävstångsställverk (till höger i bild) och en "brovaktarkur" (till vänster) i drift samtidigt? Eller har L M Ericsson leveradat något sinnrikt modernat ställverk i kursen till vänster som har ersatt hävstångsställverket?
ja, det sinnrika ställverket (av samma typ som vid Stockholm C men betydligt mindre) hade kombinerats med den nya brovaktskuren till vänster. Det gamla hävstångsställverket till höger hade då slopats, men huset stod kvar i förfallet skick och användes under andra världskriget som tillhåll för militär bevakningspersonal.
Tack för svar och länk! Jag får fördjupa mig i din intressanta hemsida igen!
/Leif