Spårvidd 1485 mm eller fem fot i Sverige? (Bana)
Detta är en fråga jag har ställt här i Järnvägshistoriskt forum tidigare för några år sedan, men aldrig riktigt fått svar på. Så jag försöker igen, då det var några år sedan jag försökte senast.
När man läser om planeringen av de svenska stambanorna innan de hade påbörjats så talas det om att de planerade att bygga banorna med en spårvidd av fem fot, alltså då svenska fot. Om detta hade blivit verklighet så hade det byggts banor med spårvidden 1485 mm. Det hade ju varit en rätt opraktisk spårvidd som troligen blivit unik för Sverige. Och spårvidden hade blivit för bred för samtrafik med normalspår och för smal för samtrafik med bredspåret i öst som är 1524 mm. Sverige skulle då alltså ha ett eget isolerat järnvägsnät om det hade blivit så.
Sverige hade inte infört metriska mått på den tiden. Nils Ericson som ju var en av de som ledde detta i begynnelsen lär ha varit en av de som gärna pratade om dessa fem fot. Även fler i det dåvarande toppskiktet lär ha pratat om fem fot.
Som tur är så blev det inga fem fot eller någon spårvidd på 1485 mm. Det blev normalspår istället och tack vare detta har Sverige internationell trafik, vilket man knappast hade haft annars.
Men en sak har jag i många år undrat och försökt forska i, men aldrig fått svar på. Hur allvarligt menade de med just fem fot? Menade de exakt fem fot och därmed 1485 mm spårvidd? Eller var detta bara en liten avrundning? Att det var lättare att i farten bara säga fem fot fast de menade 1435 mm?
Jag har genom åren träffat på ett annat intressant rykte som jag aldrig riktigt kan få varken bekräftat eller förnekat: Detta rykte säger att de från svenskt håll beställde första rälsen från England och fick detta levererat med ett fartyg. De skulle då beställt utrustning för fem fot, alltså 1485 mm spårvidd samt två arbetslok med den spårvidden. Men att engelsmännen som skickade iväg denna transport istället levererade två normalspåriga arbetslok, dvs loken Ajax och Titan. Så när man i Sverige väl hade fått loken, så byggde de spåren efter lokens spårvidd, som alltså egentligen var "fel" eller rättare sagt, inte enligt beställningen.
Kan denna historia vara sann? Eller är detta bara en myt eller en "saga" som tillkommit i efterhand? Men OM det nu skulle vara sant, så hade man ju tur att det blev "fel spårvidd" på loken, för tack vare det har man ju normalspår.
Någon som har svar på dessa frågor?
Jag har ställt samma fråga i Postvagnen, se länk: https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/28602-Sp%C3%A5rvidd-1485-mm-eller-f...