Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Spårvidd 1485 mm eller fem fot i Sverige? - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Spårvidd 1485 mm eller fem fot i Sverige? (Bana)

av Anders Jansson, Saturday, February 05, 2022, 15:52 (1201 dagar sedan) @ Olof W

Och så en fråga till. När kan denna skeppslast med räler och två arbetslok ha anlänt till Sverige? Den nämnda instruktionen från kung Oskar är daterad till 31/1-1855. Men skeppslasten faktiskt ha anlänt tidigare. Med tanke på att de första delarna av stambanorna öppnades 1956 så känns det ju synnerligen realistiskt att den nämnda skeppslasten ka ha anlänt under 1854 eller i januari 1855. Skulle det vara så, kan ju den myten eller "sagan" stämma.


Beställningen har knappast gått iväg innan det fanns pengar att betala med. De fanns i sin tur inte förrän det fanns riksdags- och regeringsbeslut för att starta bygget. Riksdagen tog sitt beslut 18 november 1854. Tredje februari 1855 kommer den första anhållan om pengar. Arbetena började med terrassering 30 april 1855 men till det behövdes varken lok eller räls. [tidigare nämnd källa]

Jag tror att vi måste kategorisera denna berättelse som en sägen med rötter i verkliga händelser på andra järnvägar om det inte finns tydligare bevis.

Utan att göra en mera omfattande sökning i tillgängliga källor kan följande två utdrag ur brev från Nils Ericson definitivt förvandla den ursprungliga hypotesen till en skröna.

Brev till Beijer den 21 juli 1855. Beijer var ansvarig för Södra stambanan från Malmö men därtill även under Nils Ericson den högst ansvarige för ban- och maskinteknik.

[img]images/uploaded/2022020514463161fe8dc7dee0a.jpg[/img]

Brev till Stieler den 13 november 1855. Stieler var anlitad som "maskinkonstruktör" och fungerade även som inköpare och kontrollant i England.

[img]images/uploaded/2022020514493961fe8e83b436a.jpg[/img]


Hela tråden:

 


Time: 264
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1179
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1356
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2812

[x]
[*]