Spårvidd 1485 mm eller fem fot i Sverige? (Bana)
Och så en fråga till. När kan denna skeppslast med räler och två arbetslok ha anlänt till Sverige? Den nämnda instruktionen från kung Oskar är daterad till 31/1-1855. Men skeppslasten faktiskt ha anlänt tidigare. Med tanke på att de första delarna av stambanorna öppnades 1956 så känns det ju synnerligen realistiskt att den nämnda skeppslasten ka ha anlänt under 1854 eller i januari 1855. Skulle det vara så, kan ju den myten eller "sagan" stämma.
Beställningen har knappast gått iväg innan det fanns pengar att betala med. De fanns i sin tur inte förrän det fanns riksdags- och regeringsbeslut för att starta bygget. Riksdagen tog sitt beslut 18 november 1854. Tredje februari 1855 kommer den första anhållan om pengar. Arbetena började med terrassering 30 april 1855 men till det behövdes varken lok eller räls. [tidigare nämnd källa]Jag tror att vi måste kategorisera denna berättelse som en sägen med rötter i verkliga händelser på andra järnvägar om det inte finns tydligare bevis.
Utan att göra en mera omfattande sökning i tillgängliga källor kan följande två utdrag ur brev från Nils Ericson definitivt förvandla den ursprungliga hypotesen till en skröna.
Brev till Beijer den 21 juli 1855. Beijer var ansvarig för Södra stambanan från Malmö men därtill även under Nils Ericson den högst ansvarige för ban- och maskinteknik.
[img]images/uploaded/2022020514463161fe8dc7dee0a.jpg[/img]
Brev till Stieler den 13 november 1855. Stieler var anlitad som "maskinkonstruktör" och fungerade även som inköpare och kontrollant i England.
[img]images/uploaded/2022020514493961fe8e83b436a.jpg[/img]