fd. Säröbanevagn från ovan (1976) - TGOJ!! (Bana)
Hela teknikbiten - planering, byggnad, signaleri etc. - hade TGOJ-förtecken!!
Loken var Henschelbyggen, ja, men med original GM-drivlinor. Vagnarna kom oxå fr Tyskland.
Samordnande kraft i detta bygge (på 60-talet) var i stor uitsträckning Gösta Wikander, då chef för industriförsäkringssektionen på Skandia - som fått sin dittills allra allra största order nånsin av LAMCO-konsortiet.. GW kopplade snabbt in tekniksidan hos TGOJ på projektet - andra entreprenörer fanns nog oxå, men TGOJ var helt tongivande i själva planeringen. Obs. att LKAB var storintressent i projektet - det var ju från DOM som slantarna kom...
Jg råkar känna till detta eftersom GW även var förste tupp ombord på Ö SL J-skutan på 60-talet. Göstas alla historier (på sty-mötena med Ö SL J) om hur det var att jobba i ett genomkorrumperat afrikaland var i o f s intressanta men knappast uppbyggliga...
Själva järnvägen var i stor utsträckning en rent svensk historia - alla tågledare och lokförare och avdelningsbasar var svenskar, antingen fr SJ eller TGOJ. Jag blev själv rätt god vän m flera av lokförarna - dom kom nämligen hem o började bl a jobba på Roslagsbanan i stället!
Slutfacit av "Projekt LAMCO" var, enligt många, att "vi fick väl hygglig utdelning på alltihop till slut - men nån lysande affär blev det aldrig"...