Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 fd. Säröbanevagn från ovan (1976) - TGOJ!! - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

fd. Säröbanevagn från ovan (1976) - TGOJ!! (Bana)

av Kurt Möller, Friday, February 22, 2008, 18:22 (6218 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Hela teknikbiten - planering, byggnad, signaleri etc. - hade TGOJ-förtecken!!

Loken var Henschelbyggen, ja, men med original GM-drivlinor. Vagnarna kom oxå fr Tyskland.

Samordnande kraft i detta bygge (på 60-talet) var i stor uitsträckning Gösta Wikander, då chef för industriförsäkringssektionen på Skandia - som fått sin dittills allra allra största order nånsin av LAMCO-konsortiet.. GW kopplade snabbt in tekniksidan hos TGOJ på projektet - andra entreprenörer fanns nog oxå, men TGOJ var helt tongivande i själva planeringen. Obs. att LKAB var storintressent i projektet - det var ju från DOM som slantarna kom...

Jg råkar känna till detta eftersom GW även var förste tupp ombord på Ö SL J-skutan på 60-talet. Göstas alla historier (på sty-mötena med Ö SL J) om hur det var att jobba i ett genomkorrumperat afrikaland var i o f s intressanta men knappast uppbyggliga...

Själva järnvägen var i stor utsträckning en rent svensk historia - alla tågledare och lokförare och avdelningsbasar var svenskar, antingen fr SJ eller TGOJ. Jag blev själv rätt god vän m flera av lokförarna - dom kom nämligen hem o började bl a jobba på Roslagsbanan i stället!

Slutfacit av "Projekt LAMCO" var, enligt många, att "vi fick väl hygglig utdelning på alltihop till slut - men nån lysande affär blev det aldrig"...


Hela tråden:

 


Time: 206
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 888
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1068
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2174