fd. Säröbanevagn från ovan (1976) (Bana)
De här två Z43-loken är intressanta. LAMCO hade beställt två helt nya lok. Men LAMCO var inte nöjda med leveranstiden. Man ville ha dit loken betydligt tidigare än tillverkaren kunde åstadkomma. För att då få snabbare leverans av loken så kom LAMCO överens med SJ om att istället överta två av deras allra nyaste Z43 av exakt samma typ. Loken skickades tillbaks till tillverkaren och nollställdes och gick igenom de eventuella anpassningar som skulle vara för att använda loken i Liberia. Istället fick SJ överta de lok som från början skulle gå till LAMCO. De lok som SJ övertog från LAMCO fick samma nummer som de loken som LAMCO tog över
Jag har sett bilder på loken i Liberia. Det fanns ett litet tecken som faktiskt visade att loken hade ett förflutet i Sverige. Loken hade kvar en symbol med en blixt uppe vid taket som skulle varna för högspänning från kontaktledningen ovanför loket. Det är bara det att Liberia har aldrig någonsin haft kontaktledningar på järnvägarna :-)