fd. Säröbanevagn från ovan (1976) - TGOJ!! (Bana)
Samordnande kraft i detta bygge (på 60-talet) var i stor uitsträckning Gösta Wikander, då chef för industriförsäkringssektionen på Skandia - som fått sin dittills allra allra största order nånsin av LAMCO-konsortiet.. GW kopplade snabbt in tekniksidan hos TGOJ på projektet - andra entreprenörer fanns nog oxå, men TGOJ var helt tongivande i själva planeringen. Obs. att LKAB var storintressent i projektet - det var ju från DOM som slantarna kom...
LKAB?
Slantarna kom förvisso från LKAB på sätt och vis - men som betalning från Svenska staten för att de löste in sin option att köpa LKAB-gruvorna från Grängesbolaget.
Så det var Grängesbolaget, som nämnt på annat ställe i tråden, som investerade i LAMCO-konsortiet.
Föga överraskande att TGOJ blev inblandade i LAMCO-järnvägen, sedan TGOJ var, enkelt uttryckt, Grängesbolagets järnvägsbolag.
Ovanstående hindrar väl inte "intresse" från LKAB, men de var såvitt jag vet aldrig inblandade som finansierande part. Skånska Cement och Atlas Copco var också med, men inte LKAB...