Drevvikens station - komplettering (Bana)
När 'upphöjdes' Drevviken från hållplats (vilket det torde varit när SNJ öppnades) till station? Mötesspåret byggdes vad jag kan förstå 1952, dessförinnan var det ett stickspår.
Just, med ångbåtstrafik till andra sidan Drevviken!
Stationen upphörde 1973 då tågen slutade att stanna. Någon gång då revs stationshuset. Idag finns bara ett spår utan fast förbindelse med banan, släpväxel eller klätterspår antar jag.
Det finns i alla fall ingenting i närheten av den tidigare växelns läge som skulle påminna om något liknande. Spåret har inte använts sedan man byggde ut banan till dubbelspår i början på -90-talet. Jag vet inte varför spåret behölls, kanske ville man ha möjlighet att lasta av grejer någonstans.//Fredrik Lundström
Efter lite telefonsamtal med Anders Ö kom några till svar. I samband med pendeltågsstarten i juni 1973 slopades Drevvikens station och spåret revs upp, men lades ganska snart tillbaka igen dock utan förbindelse med huvudspåret. Fram till dubbelspårsutbyggnaden var det möjligt att ansluta spåret då det var tydliga skarvar på platsen i det annars helsvetsade huvudspåret. Anledningen att det ligger kvar och att det finns en rejäl betongplatta är troligen pga något beredskapsskäl. Någon elverk eller värmeverk ligger inte i närheten (förutom värmeverket i Trångsund, men det är några km dit bort från Drevviken). Omformare och sådant ställdes väl aldrig upp utomhus på så vis.
//Fredrik Lundström