Drevvikens station - komplettering (Bana)
Här ett foto jag tog år 1993 där betongplatten syns väl.
Som synes är enkelspåret redan byggt.....hälsar Jonas S
Men detta stämmer på intet sätt med mina minnesbilder från 1973 (ca.). Då fanns bara rester av rundgångsspåret i bortkanten av spåret på bilden samt spår av ett stickpår åt andra hållet, dvs i norr. Det stämmer inte heller med Bistings bild från 1973 som jag har här hemma. Detta spår med betongplata måste ha tillkommit någon gång efter 1973. Kan det som Staffan i Morshyttan antyder ha något att göra med avvecklingen av Ågestaanläggningen. Visserligen var Södertörns Villastad stn (nuv. Farsta Strand) närmare men efter pendeltågsanpassningnen 1973 så fanns det knappast plats för en sådan lastanläggnng som betongplattan där.
Pratade vidare på telefon här (med Anders Öster). Spåret ska ha lagts tillbaka "en tid" efter att Drevviken drogs in som station. När betongplattan tillkom är dock mer osäkert. "En tid" kan ju vara alltifrån ett halvår till flera år.
Södertörns Villastad ser annorlunda ut nu jämfört med då, efter pendeltågsanpassningen hade man fortfarande åtminstone två uppställningsspår, kanske till och med tre tågspår? (minns inte och mina SNJ-böcker hittar jag inte just nu). Nog skulle det få plats för en sådan lastplats där, men frågan är som sagt om det ens funnits någon.
//Fredrik L