Drevvikens station - när? (Bana)
Det är dock träslipers idag och spåret ser likadant ut som på bilden från 1993 så spåret fick nog ligga intakt när dubbelspåret byggdes. Det kan ju ha varit en släpväxel där tidigare men som försvann då dubbelspåret byggdes. Nynäsbanan har ju betongslipers idag.
Enligt de uppgifter som jag har sett avvecklades tippen under slutet av 80-talet.
Om spåret alltså inte fanns 1973 så borde det då lagts ut senare under 70-talet eller början av 80-talet. Det är väl inte så speciellt mycket militära installationer som används idag, det mesta är nog från första världskriget så en militär användning kan ju verka tveksam. Om det inte ligger en hemlig depå insprängd i berget förstås...
Däremot har ju funnits en del planer med bl.a sopvärmeverk under senare år och några liknande projekt kan ju funnits tidigare. Länna industriområde etablerades under slutet av 70-talet och där finns oljeverksamhet i viss utsträckning.
När byggdes avloppstunneln under Länna?
Betongplatan med spår är nog densamma men jag är tämligen säker på att spåret var borta (eller överfyllt) ett tag, liksom stoppbocken...
Kan ju ha en koppling till det tänkta värmeverket i Länna ind.omr...men jag vill minnas de ideerna efter att jag flyttade dit å då fanns ju redan spåret.