Bevarandeplan godsvagnar: Ge (Bevarandeplan)
Foto 1957
Foto 1959
Då tar vi vagn litt Ge, senare Gs-u, också. Vagnen finns beskriven i boken "Svenska godsvagnar, normalspår 1856-1956".
I korthet har det byggs 3875 vagnar för SJ, 50 för TGOJ och 8 från ASG med början 1954.
Några vagnar är bevarade. SJVM, NJ, GBBJ, MBv kommer jag på på rak arm. Så frågorna lyder då:
1) Vad ska en representativ vagn ha för utrustning?
2) Finns det något som "normalt" saknas på bevarade vagnar idag, och som man bör eftersträva att återställa?
3) Vilken tid bör en vagn representera?
4) Bör det finnas flera vagnar säkrade? Argument? Skillnader på dem?
5) Finns det någon serie (eller individ) av dessa vagnar som är speciellt intressant mht storlek, tillverkare eller annat?
6) Finns det någon bevarad vagn som är en bättre kandidat än andra? Skäl?
7) Från 1959 fick vagnana masonitklädsel. Vet någon från vilket nummer?
8) Många vagnar hade genomgngsledning för tågvärme. Hur vanligt var detta? Var denna vagnstypen mer vanlig än andra att koppla in i persontåg, eller med kylvagnar bakom?
9) Hur länge tillverkades vagnstypen?
Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM
Bilderna kommer från samlingsportalen. Därav de vita fälten ovanför och under.