Bevarandeplan godsvagnar: Ge (Bevarandeplan)
Et dansk perspektiv. DSB byggede G-vogne fra 1954 efter europæiske retningslinjer med ståltag og det nye tysk-opfundne akselophæng med 5,7 m akselafstand. SJ's vogne var med trætag og 8 m akselafstand. Trætaget og 8 m akselafstand er en særlig svensk variant som blev kopieret af DSB i 1958 med 200 hvide vogne (litra I). Årsagen til trætaget var iflg samtidig DSB-artikel problemet med kondens på undersiden af ståltaget som særligt SJ frygtede.
2,0 døren blev indført af UIC i 1957 og går igen i alle UIC-G-vogne og er ikke et særligt svensk træk.
Svenske Ge-vogne blev i øvrigt udlejet til DSB i 1950'erne.
Som europæisk standard er den bevaringsværdig i både dansk og svensk variant. masonitbeklædningen vil blive repræsenteret med en Gre-vogn og man kan argumentere at 1,8 m døren er interessant idet det viser noget om hvilke hensyn (ingen tanke på maskinel lastning i 1954) man tog da vognen blev konstrueret.