Bevarandeplan godsvagnar: Ge (Bevarandeplan)
Foto 1957
Foto 1959Då tar vi vagn litt Ge, senare Gs-u, också. Vagnen finns beskriven i boken "Svenska godsvagnar, normalspår 1856-1956".
I korthet har det byggs 3875 vagnar för SJ, 50 för TGOJ och 8 från ASG med början 1954.
Några vagnar är bevarade. SJVM, NJ, GBBJ, MBv kommer jag på på rak arm. Så frågorna lyder då:
1) Vad ska en representativ vagn ha för utrustning?
2) Finns det något som "normalt" saknas på bevarade vagnar idag, och som man bör eftersträva att återställa?
3) Vilken tid bör en vagn representera?
4) Bör det finnas flera vagnar säkrade? Argument? Skillnader på dem?
5) Finns det någon serie (eller individ) av dessa vagnar som är speciellt intressant mht storlek, tillverkare eller annat?
6) Finns det någon bevarad vagn som är en bättre kandidat än andra? Skäl?
7) Från 1959 fick vagnana masonitklädsel. Vet någon från vilket nummer?
8) Många vagnar hade genomgngsledning för tågvärme. Hur vanligt var detta? Var denna vagnstypen mer vanlig än andra att koppla in i persontåg, eller med kylvagnar bakom?
9) Hur länge tillverkades vagnstypen?
Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM
Bilderna kommer från samlingsportalen. Därav de vita fälten ovanför och under.
Jag har kommentarer till några av punkterna:
5) ASG:s vagnar är unika både att de ägdes av en speditionsfirma och att de tillverkades av Christian Olsson i Falkenberg som denna firmas enda G-vagnar.
De 1750 första vagnarna hade smalare dörrar, 1.8 m mot senare vagnar 2.0 m.
7) Vagnarna från ASJ Arlöv hade masonitväggar. Första vagn var 48276.
8) Något mindre än hälften av vagnarna hade elektrisk genomgångsledning.
9) Sista vagn var 49910 som levererades från ASJ Arlöv 1961.