Ge - norsk variant (Bevarandeplan)
I Norge finnes en slektning av de svenske Ge-vognene. Når disse vognenes historie skal formidles kan det være et poeng å ta med.
I Norge ble det i 1956 anskaffet 35 vogner av en ny type basert på retningslinjer fastsatt av UIC. Vognene tilsvarte i stor grad de svenske Ge-vognene. Det viste seg at den nye vogntypen ikke ble så godt mottatt. I forhold til tidligere leverte godsvogner syntes man dørene på 1,8m var for smale. NSB lot derfor bygge 373 vogner av en forbedret type med 2,0m brede dører. Deretter kom en serie på 200 vogner med dører som var 2,5m brede.
Vognene fikk hos NSB litra G5 der 5-tallet angir 18 tonns akseltrykk, type 1, 2 og 3.Senere fikk de litra Gs 120 0xxx,120 1xxx og 1202xxx. Senere ble typen videreutviklet der sideveggene var to eller tre skyvedører, G5 type 4, senere His 210 2xxx. Disse ble det bygd i 1002 eksemplarer.
Det vil bli bevart en G5/Gs av hver type for ettertiden. Vognen nedenfor er av den første typen bygd etter mønster av de svenske Ge-vognene
Beste hilsen Henrik B.
G5 43006 /Gs 120 0006-7 på Kløftefoss - Krøderbanen