Gammal Stockholmsbild (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Tuesday, September 10, 2013, 00:48 (4098 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Åtminstone är nog kortet 'förbättrat' men oavsett om Bodesee är äkta eller tillagd så är nog inte bilden så mycket äldre. Motorvagnarna har delvis inbyggda plattformar och släpbygel och en del annat ser ut att vara strax efter världskriget så jag tror bilden nog är tagen 1918-19 eller så.
Men det är inte osannolikt att det är en äkta Bodensee men förtydligad för att man skall se den bättre och då är det nog oktober 1919 som gäller.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Airship_Bodensee,_Oct._1919.jpg

Jag tror definitivt mer på montagevarianten, skeppet ser otroligt stort ut i förhållande till staden om man jämför med människorna på det länkade (definitivt autentiska) fotografiet. Och det är inte alldeles identiskt heller, jag har svårt att tro att man skulle ha byggt in fler och tätare stag inuti kroppen från det ena fotot till det andra.

Red. Sedan står det Skeppsbron & Kornhamnstorg nere till vänster. Om firman som gjort vykortet verkligen hade haft ett så spektakulärt motiv som Stockholm med luftskepp ovanför, så tror i alla fall jag att de hade skrivit något om det på kortet.

Hela tråden: