Gammal Stockholmsbild - tidigt flyg (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Tuesday, September 10, 2013, 11:11 (4097 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Då har vi kanske daterat bilden mer exakt. Åtminstone första tänkbara datum. Jag undrar hur många resor Bodensee gjorde på Stockholm under sina knappt två år i tjänst som Bodensee.


Enligt Stockholmskällan var det 8 Oktober 1919.

Jag noterar formuleringen att 'Även återresan till Berlin gick lyckligt'. Var det oväntat?


Nej det var inte oväntat. Luftskeppen var mycket säkra och långt mycket säkrare än dåtida reguljär flygtrafik som hade mycket krascher.


Jag antar att du syftar på flygets pionjärtid i mer allmän bemärkelse, för inte fanns det väl reguljära flygförbindelser 1919?

Det blir väl en sedvanligt svår definitionsdiskussion, men bortsett från ett fyra månader långt försök i Florida 1914 ägde några mycket trevande experiment rum just runt 1919-20, mest för post. Några år in på 20-talet började det som vi i dagens mening skulle klassa som reguljära tidtabellslagda flygförbindelser för (mycket högt) betalande passagerare dyka upp. Först i början av 30-talet fick man möjlighet att flyga dygnet runt.

I en amerikansk tidtabell från januari 1930 finns de snabbaste - och dyraste - resemöjligheterna öst- till västkust vid den tiden med och det var kombinationsresor, nattåg New York - Dayton Ohio, flyg så långt man hann, närmare bestämt till Wichita Kansas, nytt nattåg till Albuquerque New Mexico och sedan flyg över dagen igen och en sista nattresebit. På detta sätt fick man ner restiden från de snabbaste tågalternativens drygt fyra dygn ned till 2½. Bara några år senare kunde man flyga dygnet runt och då kom man ner till ett dygns restid tvärs över den amerikanska kontinenten. Idag tar det sex timmar ungefär.


Hela tråden: