Gammal Stockholmsbild - tidigt flyg vanligare än vad man tror! (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Wednesday, September 11, 2013, 15:58 (4096 dagar sedan) @ Arne

Då har vi kanske daterat bilden mer exakt. Åtminstone första tänkbara datum. Jag undrar hur många resor Bodensee gjorde på Stockholm under sina knappt två år i tjänst som Bodensee.


Enligt Stockholmskällan var det 8 Oktober 1919.

Jag noterar formuleringen att 'Även återresan till Berlin gick lyckligt'. Var det oväntat?


Nej det var inte oväntat. Luftskeppen var mycket säkra och långt mycket säkrare än dåtida reguljär flygtrafik som hade mycket krascher.

Jag antar att du syftar på flygets pionjärtid i mer allmän bemärkelse, för inte fanns det väl reguljära flygförbindelser 1919?


KLM grundades 7 Oktober 1919 (en dag före Bodensee i Stockholm) och fög sin första flygning för betalande passagerare 17/5 1920.
Sen kom det väl lite efter hand , vi fick en linje med sjöflygplan Stettin-Kalmar-Stockholm men jag hittar inga datum.
Poängen var i alla fall att luftskeppen under sin era av passagerartrafik fram till Hindenburg var långt säkrare än flygplan.


[b]KLM[/b] är förstås det äldsta flygbolaget som fortfarande existerar och opererar under sitt ursprungliga namn även om det numer har gått samman med [b]Air France[/b]. Men KLM var inte alls det första flygbolaget med linjetrafik. Det första bolaget med flygplan med fasta vingar (alltså inte luftskepp à la Zeppelin) var ett amerikanskt bolag [b]St. Petersburg-Tampa Airboat Line[/b] som bildades redan 1913 och hade reguljär linjetrafik för betalande passagerare med starten 1 januari 1914 mellan S:t Petersburg i Florida och Tampa. Verksamheten lades ned i maj 1914. Citat: [i][color=#36f]The airline continued to make flights until May 5, 1914, five weeks after contract termination. From start to finish, the airline covered over 7,000 miles, 172 flights, and 1,205 passengers.[/color][/i]

Det här amerikanska bolaget använde tre flygbåtar för sin trafik så det var alltså ett riktigt flygbolag med för tiden välutvecklad trafik. Sedan startade det ytterligare både amerikanska och franska flygbolag före KLM och den 29 oktober 1918 bildades [b]Det Danske Luftfartselskab[/b] - också det före KLM - men som inledde sina flygningar först 7 augusti 1920. Det danska bolaget är förstås intressant för oss i Skandinavien eftersom det var ett av de tre nationella flygbolag som 1946 gick samman och bildade [b]SAS[/b]!

Så det fanns nog betydligt mera kommersiell flygverksamhet med riktiga flygplan och inte enbart motoriserade luftballonger på flera ställen i världen redan tio år efter pionjärbröderna [b]Orville[/b] och [b]Wilbur Wright[/b] och deras första flygning i [b]Kitty Hawk[/b] 1903. Man känner kanske till flygverksamheten under [b]Första världskriget[/b] med bl.a. den [b]röde baronen von Richthofen[/b] et al men att det alltså fanns reguljär civil flygverksamhet redan för världskriget i Florida, USA, är kanske en nyhet för många! :-)


http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=133375


Jag noterade givetvis att du redan tidigare i tråden nämnde 'försöket' i Florida! Så det var knappast nödvändigt att posta en favorit i repris redan nu. Men dels så nämnde du inte flygbolaget vid namn, vilket trots allt kan vara intressant att veta, och dels svarade jag på Lennart P:s inlägg där han framhävde KLM som ett tidigt kommersiellt flygbolag.

Då tycker jag att 'försöket' i Florida trots allt är intressant eftersom [b]St. Petersburg-Tampa Airboat Line[/b] gjorde 172 flighter under 1914 och hade totalt 1.205 passagerare under den korta tid som man kontraktsenligt opererade sina tre flygbåtar. Det här är trots allt lite mer än ett tidigt försök med några enstaka flygningar/passagerare! Jag anser därför att det här visar att man redan tio år efter Kitty Hawk hade en fungerande flyglinje med betalande passagerare och att det faktiskt fanns reguljära flygförbindelser på flera håll i världen före både KLM och luftskeppen som Bodensee.

Det hade säkert också gått ännu snabbare att skapa olika civila flyglinjer runt om i världen om det inte hade varit för det lite förargliga med ärkehertig Franz Ferdinand och skotten i Sarajevo som satte världen i brand. Å andra sidan skapade det Första världskriget också förutsättningarna för en hastig teknisk utveckling av flygplanen som säkert gjorde flyget mer moget som transportmedel efter Versaillesfreden! Intet ont som inte har något gott med sig alltså! ;-)

Jag tyckte bara att det var väl OT att gå så in på detaljer om tidig flyghistoria. Det här - precis som PV - är trots allt varken ett flyg- eller ett språkforum, så även om ett visst OT-svängrum kan vara ok, så kan man ju länka om man vill gå in på detaljer, snarare än att fritt citera nästan en hel Wikipedia-artikel.


Hela tråden: