Gammal Stockholmsbild - tidigt flyg vanligare än vad man tror! (Järnväg allmänt)

av Arne, Tuesday, September 10, 2013, 21:43 (4097 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Då har vi kanske daterat bilden mer exakt. Åtminstone första tänkbara datum. Jag undrar hur många resor Bodensee gjorde på Stockholm under sina knappt två år i tjänst som Bodensee.


Enligt Stockholmskällan var det 8 Oktober 1919.

Jag noterar formuleringen att 'Även återresan till Berlin gick lyckligt'. Var det oväntat?


Nej det var inte oväntat. Luftskeppen var mycket säkra och långt mycket säkrare än dåtida reguljär flygtrafik som hade mycket krascher.

Jag antar att du syftar på flygets pionjärtid i mer allmän bemärkelse, för inte fanns det väl reguljära flygförbindelser 1919?


KLM grundades 7 Oktober 1919 (en dag före Bodensee i Stockholm) och fög sin första flygning för betalande passagerare 17/5 1920.
Sen kom det väl lite efter hand , vi fick en linje med sjöflygplan Stettin-Kalmar-Stockholm men jag hittar inga datum.
Poängen var i alla fall att luftskeppen under sin era av passagerartrafik fram till Hindenburg var långt säkrare än flygplan.

[b]KLM[/b] är förstås det äldsta flygbolaget som fortfarande existerar och opererar under sitt ursprungliga namn även om det numer har gått samman med [b]Air France[/b]. Men KLM var inte alls det första flygbolaget med linjetrafik. Det första bolaget med flygplan med fasta vingar (alltså inte luftskepp à la Zeppelin) var ett amerikanskt bolag [b]St. Petersburg-Tampa Airboat Line[/b] som bildades redan 1913 och hade reguljär linjetrafik för betalande passagerare med starten 1 januari 1914 mellan S:t Petersburg i Florida och Tampa. Verksamheten lades ned i maj 1914. Citat: [i][color=#36f]The airline continued to make flights until May 5, 1914, five weeks after contract termination. From start to finish, the airline covered over 7,000 miles, 172 flights, and 1,205 passengers.[/color][/i]

Det här amerikanska bolaget använde tre flygbåtar för sin trafik så det var alltså ett riktigt flygbolag med för tiden välutvecklad trafik. Sedan startade det ytterligare både amerikanska och franska flygbolag före KLM och den 29 oktober 1918 bildades [b]Det Danske Luftfartselskab[/b] - också det före KLM - men som inledde sina flygningar först 7 augusti 1920. Det danska bolaget är förstås intressant för oss i Skandinavien eftersom det var ett av de tre nationella flygbolag som 1946 gick samman och bildade [b]SAS[/b]!

Så det fanns nog betydligt mera kommersiell flygverksamhet med riktiga flygplan och inte enbart motoriserade luftballonger på flera ställen i världen redan tio år efter pionjärbröderna [b]Orville[/b] och [b]Wilbur Wright[/b] och deras första flygning i [b]Kitty Hawk[/b] 1903. Man känner kanske till flygverksamheten under [b]Första världskriget[/b] med bl.a. den [b]röde baronen von Richthofen[/b] et al men att det alltså fanns reguljär civil flygverksamhet redan för världskriget i Florida, USA, är kanske en nyhet för många! :-)


Hela tråden: