Elstolparna - hållbarhet (Elektrifiering/elektrisk drift)
Så det börjar nog bli dags för stolpbyte utmed en del av våra järnvägar på samma sätt som Svenska Kraftnät nu börjar riva och bygga om de äldsta delarna av stamnätet (som är nu lite över 70 år).
med lite menas 35 år, den första linjen som byggdes med tillnamnet "stam" anses vara untra (i dalälven)-edsviken 1903 då det var den första med statlig koncession och med nationell standard för att kunna ingå i det riksnät som skisserats
(100 kV 210A).
stolparna bytes vad jag hittat i arkiven 1957-60 och blev alltså lite mer än 50 år, inte illa för en så pass ny företeelse:-)
Snittåldern på fackverksstolpar idag är runt 45 år, så sj leder rejält.;-)
Stamnätet anses generellt ha påbörjats med konstruktionen av 220kV ledningen Krångede-Horndal-Hallsberg-Nässjö-Malmö, vilket byggdes 1936-7 av dåvarande Sydkraft. Stockholms Elverk byggde samtidigt en 220kV ledning Krångede-Horndal-Hamra-Stockholm, och senare en ledning Horndal-Untra-Uppsala-Stockholm. En del av dessa ledningar är kvar i sina ursprungliga stolpar, då särskilt sträckan Horndal-Hamra-Stockholm och (just nu) Horndal-Untra-Uppsala-Stockholm. Första 400kV ledningen var Harsprångsledningen som byggdes 1950-52, och den är kvar i sina urspsungliga stolpar (till största del, vissa ledningsdragningar har ändrats).
För att återvända till järnvägsrelaterade ledningar, så används en del av den nu avvecklade 220kV ledningssträckan Horndal-Lindbacka av Banverket för sin 130kV matning. Stoplarna är original från 1936-7.