Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar. Lokalt betonad? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Leif B, Monday, September 15, 2008, 22:51 (5989 dagar sedan) @ Staffan Granath

detta var ju i elektrifieringens barndom så det fanns inte många exempel att följa förutom malmbanan (i denna skala).
tydligen valde man rätt, det finns ju kvar än idag!:-)
övriga banor var väl rätt lokalt betonade, djursholmsbanan exempelvis.

Tja, Saltsjöbanan var hela 16 km mot Djursholmsbanan futtiga 12 km, så visst var Djursholmsbanan lokalare. :-)

Även MÖJ elktrifierades vid samma tid (Borensberg-Klockrike 1907, Linköping-Fågelsta/Motala 1915, Fågelsta-Vadstena 1921) och NKlJ 1921. 1907 användes trästolpar, 1915 användes nitade stolpar av ungefär samma typ som på Västra Stambanan och 1921 (både MÖJ och NKlJ) "bates-stolpar", en speciell typ av "zick-zack"stolpe.

Elektrifiering på NklJ med bl a en bild från Hagfors station där batesstolparna syns


/Leif


Hela tråden: