Saltsjöbanans kontaktledningsstolpar. Lokalt betonad? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Leif B, Tuesday, September 16, 2008, 00:00 (5989 dagar sedan) @ Staffan Granath

Även MÖJ elktrifierades vid samma tid (Borensberg-Klockrike 1907, Linköping-Fågelsta/Motala 1915, Fågelsta-Vadstena 1921) och NKlJ 1921. 1907 användes trästolpar, 1915 användes nitade stolpar av ungefär samma typ som på Västra Stambanan och 1921 (både MÖJ och NKlJ) "bates-stolpar", en speciell typ av "zick-zack"stolpe.

intressanta stolpar, har jag rätt att spårvagnarna i stockholm hade denna typ i förorter etc :-|

Var inte det "vanliga" zick-zack-stolpar, d v s ett veckat plattjärn osm är nittat mellan två U-balkar? Bates-stolpar består av en I-balk där man slitsar stolpen i I:et omväxlande på vänster och höger sida och sedan drar isär flänsar från varandra.


Hela tråden: