Tule (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, October 01, 2008, 20:27 (5998 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag kände till att det fanns stationshus på SOEJ som liknade dem på SlRJ, men när jag började granska håll- och lastplatser insåg jag att även byggnaderna på dessa verkar vara uppförda efter samma ritningar.

Ser man på banvaktstugorna, är inte fenomenet okänt med »spridda« ritningar... frågan är vad som låg bakom - jag skulle gärna vilja undersöka om Svenska järnvägföreningen möjligtvis hade ett finger med i spelet.

Vad jag kan komma fram till så var Hököns första stationshus, Duvhult, Gylsboda, Östafors och Barnakälla uppförda efter samma ritningar som Gotlands Hesselby och Bäl.

Kärraboda, Esseboda, Axeltorp (senare tillbyggt) och Håkanryd var uppförda efter samma ritningar som Tule, Simunde, Larsarve m.fl. Jag är osäker på Fälhult.

Hur SOEJ-husen såg ut vet jag inte men den typ som byggdes i Tule skulle kunna vara byggd som en kombinerad banvaktstuga och hållplats. Vrider man [link=http://www.gotlandstaget.se/tule.htm]Tule stationshus[/link] 90 grader så att väntsalen hamnar utåt banan och »kapar« av väntsalen så har man en banvaktstuga av klassisk »SJ-modell 1872« fast lite större i volym.

Hur de två »rena« banvaktstugorna längs SlRJ såg ut kan man se lite av på [link=http://www.rauk.nu/Gane/Gane.html]sidan om Gane anhalt[/link] men jag vet inte exakt hur SOEJ-stugorna såg ut från början... de enda ritningar jag har fotat är utbyggnadsritningar.

[link=http://www.oktv.se/hemsida/jamse/taget2.html]SOEJ-film (rättad länk)[/link]


Hela tråden: