Byggnader SOEJ - SlRJ (Byggnad)

av Ola Almquist, Thursday, October 02, 2008, 22:27 (5915 dagar sedan) @ Ante Svensson

Jo, jag har gjort samma iaktagelser och även konstaterat att stationshusen på SOEJ som är snäppet större än ovan nämnda troligen är byggda enligt samma ritningar som Slite. Det som man kan se på stationerna av "Hesselby-modell" är att de sammanfaller nästan helt med SOEJ-varianten, den skillnad jag sett är endast en detalj som fönsterindelning på fönstret ovanför dörrarna mot plattformen. SOEJ-husen verkar ha varit röda med vita knutar. Invändigt har jag ingen aning om hur de sammanfaller med SlRJ:s. Det jag också undrat över men inte hunnit kolla är om uthusen är likadana? Helt klart något att forska i.
Ante

Om du med "snäppet större" menar Lönsboda, Vilshult m.fl. så har de vissa likheter, men är absolut inte identiska med Slites stationshus. Se denna länk:
[link=http://bildarkiv.olofstrom.se/user?category=5d710f901df2c5831c64ddf75c7364da]Olofströms kommuns bildarkiv[/link]
Åtminstone Olofströms (gamla) stationshus verkar dock något större, med en L-formad plan. Var något av de andra byggt så?

M.v.h.
Ola

Hela tråden: