"möjligen" snarare (Byggnad)

av Staffan Granath, Friday, October 03, 2008, 23:18 (6040 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

SSA bildades 1907 men SOEJ invigdes redan 1901 och SlRJ 1902... visserligen bör man ha haft samarbeten dessförinnan. Monopolet blev inte fullständigt förrän 1936 då SSA köpte upp de tre tidigare kvarvarande fristående brukens Mellersta Sveriges Sockerfabriksaktiebolag (MSA).

Hursomhelst var sockerindustrin mycket mäktig under perioder av 1900-talet och under någon period var SSA landets största enskilda arbetsgivare har jag för mig.

riktigt att de var, jag skall försöka att läsa igenom och se vad det stod i föredragningen om b.la järnvägar.

jag kan dock inte säga om sirj mm. ingick därav valet "mycket möjligt"
den sträckte sig från omkr 1890 till 193? och beskrev de banor mm som SM (och de bildande bolagen innan 1907) agerade i eller hade aktieposter i.
har för mig att det var en redovisning till Arbetskommisionen men minns inte anledningen, men då det var under depressionsåren bör det ha varit om möjligheten att få tillgång till nödarbeten.

skall väl tilläggas att ordet "monopolet" nog inte hade samma negativa klang som idag, utan sågs mer som b.la kvalitetsgaranti

Lite sockerhistoria [link=http://www.brakulturmiljo.se/sockersilon.pdf]finns att läsa i denna 1.7 mb stora pdf-fil om sockersilon i Visby hamn[/link].

mycket bra avhandling men skall läsa den grundligare, vart bedömningen MVG månde ! ;-)

Hela tråden:

[x]
[*]