Sockrets inverkan! (Byggnad)

av Staffan Granath, Friday, October 03, 2008, 20:16 (5996 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Kan »sockret« ha haft inflytande på något sätt - typ att sockerbolagen utbytte erfarenheter i två banor som de på var sin kant kanske haft intresse i?

mycket troligt, det 1907 bildade svenska sockermonopolet hade som huvuduppgift att minska importen av sockerprodukter genom riktade inköp och gynnande av svenska odlare.
i gengäld för att de fick monopol åtog sig å andra sidan SM att utveckla b.la transporter av betor och råvaror genom att stödja ex. järnvägsbyggande.
jag vill minnas att jag läst i "teknisk tidskrift" från någonstans kring 1930 en utredning eller redovisning av insatser som gjorts inom järnvägsbyggandet.
hoppas nu bara att jag kan hitta det, men det ingick även en försvarsplan att skapa självförsörjning för utsatta områden i ofred vilket väl tyvärr gotland ansågs vara :-(

tänkes det i horndal långt från odlingsbara områden för socker :-)

(javisst ja, att få kontroll på socker var även av intresse för folk-nykterheten som ju kan påverkas av förmycket destilerat socker)
1724 införde jonas ahlströmer potatisen i sverige, 1772 fick man förbjuda hembränningen så vi är läraktiga i landet :-D

Hela tråden: