Släktskap mellan SRJ Ims 721 och SLJ I 113 och 119? (Fordon: vagnar)
Sedan många år finns i min "fotosamling" (=en trekvartsfylld skokartong) ett foto som utvisar SRJ Ims 721.
Av en slump såg jag i Samlingsportalen för någon tid sedan ett foto som uppges vara taget i Falun (men som med största sannolikhet tillkommit i Linköping).
Fotot visar SLJ L 119 och ett annat foto visar den av allt att döma identiska 113 (med korrekt fotograferingsort, nämligen Linköping). Och: luckarrangemangen på SLJ-vagnarna och SRJ:ar'n är identiska!
Att SLJ:arna var avsedda för sopor fattar t. o. m. jag men för vilket godsslag hade den treaxliga SRJ-vagnen byggts?
Det är inte utan att byggtarmen börjar vrida och vända på sig, kanske kan man hitta en - om än krystad - förklaring till närvaro på LWJ av en tocken där normalspårig hybrid mellan de båda vagntyperna! (Sopor kördes dock aldrig på en så ädel bana som LWJ!)
Förresten, jag har för mig SLJ:s vagnpark har beskrivits någonstans på senare år - men var?
O. S. A., som sagt!
Olle S
Jag har inte kunnat återfinna källan men är tämligen säker på att jag någonstans läst att de efterfrågade SRJ-vagnarna ursprungligen anskaffades för transport av sopor till omlastning vid Östra station.