Omlastningsanordning på Stockholm Ö (Fordon: vagnar)

av John T, Monday, November 23, 2015, 14:50 (3451 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Förr var västra delen av banken på Stockholms Östra klädd med bräder, dock under förfall. Jag frågade de äldre gubbarna vad det var för nåt. Det var för tömning av sopor från normalspåret (dåvarande spår 38) ner i stupet (spår 37) som var smalspårigt.
Om jag inte har blandat ihop spårvidderna så är detta ett mysterum!
Tvärt om kan jag förstå men....
Är det någon som har en spårplan från 60-talet eller äldre så kanske vi löser sopproblemet.
Bräderna påbanken låg kvar till slutet av 70 talet.
Sopomlastning har skett men varför och när.
Ims vagnarna kanske trots allt var sopvagnar på SRJ.
/Roffe

Du tänker inte på vad som beskrivs här i Sveriges Enskilda Järnvägars Ingenjörsförbunds meddelande nr 199 från 1943, som sign. BD har scannat (hoppas det är ok att jag länkar)? På bilden innan finns en principskiss.

Här talas endast om kol, koks och kalk. Ims-vagnarna byggdes 1911 och omlastningen som beskrivs i SEJIF-meddelandet verkar ha byggts på 1940-talet.

Även om den stora sopstationen låg alldeles intill, så är jag inte säker på att vi har svaret på den ursprungliga användningen av SRJ:s Ims-vagnar här (som ju också Anders J är inne på i sitt inlägg intill) - ifall det nu är resterna av aktuell omlastningsanordning som Roffe menar förstås.


Hela tråden:

 

[x]
[*]