Ang. SRJ Ims grundsyfte (Fordon: vagnar)

av John T, Sunday, November 22, 2015, 02:51 (3292 dagar sedan) @ Anders Jansson

Sedan många år finns i min "fotosamling" (=en trekvartsfylld skokartong) ett foto som utvisar SRJ Ims 721.

Av en slump såg jag i Samlingsportalen för någon tid sedan ett foto som uppges vara taget i Falun (men som med största sannolikhet tillkommit i Linköping).

Fotot visar SLJ L 119 och ett annat foto visar den av allt att döma identiska 113 (med korrekt fotograferingsort, nämligen Linköping). Och: luckarrangemangen på SLJ-vagnarna och SRJ:ar'n är identiska!

Att SLJ:arna var avsedda för sopor fattar t. o. m. jag men för vilket godsslag hade den treaxliga SRJ-vagnen byggts?

Det är inte utan att byggtarmen börjar vrida och vända på sig, kanske kan man hitta en - om än krystad - förklaring till närvaro på LWJ av en tocken där normalspårig hybrid mellan de båda vagntyperna! (Sopor kördes dock aldrig på en så ädel bana som LWJ!)

Förresten, jag har för mig SLJ:s vagnpark har beskrivits någonstans på senare år - men var?

O. S. A., som sagt!

Olle S


Jag har inte kunnat återfinna källan men är tämligen säker på att jag någonstans läst att de efterfrågade SRJ-vagnarna ursprungligen anskaffades för transport av sopor till omlastning vid Östra station.

Jag har en liknande förnimmelse, men kan heller inte hitta någon källa.

En artikel i SRJmf/ULJ:s tidning Roslagsexpressen nr 2 1984 om vagntypen, av Thomas Lindström och Stig Svallhammar, anger inte heller något uttryckligt grundsyfte med vagnarna, annat än att det ett flertal gånger refereras till som "de s.k. sopvagnarna". Annars finns i artikeln mycket fakta kring vagntypen och de olika vagnarnas öden, inklusive att SRJ Ims 722 är den enda bevarade.

Edit: Jag hittade en uppgift i SRJ förteckning över rullande materiel från 1939. För Ims 721-725 resp. 726-730 anges i all fall kommentaren: "Soptransportvagnar. Rymma 226 hl."


Hela tråden: