SäNJ BCo 5043 som kursvagn till Stockholm (Fordon: vagnar)

av Mattias Jansson, Saturday, September 29, 2018, 12:20 (2284 dagar sedan) @ Hans Broman


Nej, de tågen hann börja gå redan under privatbanetiden. I min tdt från våren 1930 finns de inte, däremot i juni 1931. Eftersom KJ och SäNJ fick varsitt H3-lok (SJ A5) levererat just 1930 så tippar jag att dessa snälltåg startade i samband med den leveransen, sannolikt alltså tidtabellsskiftet 1930 (eller möjligen senare under 1930 eller under första halvan av 1931). Och leveransen av rubricerad vagn 1931 torde även den ha haft med den här nymodigheten att göra.

I 1931 års tdt heter de 17 och 18, nummer som sammanfaller med SJs snälltåg 17-18 Stockholm-Nässjö och åter. Om man därför ska betrakta dessa som helt genomgående Stockholm - Kalmar, eller som två olika tåg på olika banor, men med samma nummer och genomgående vagnar, är väl en smaksak.


Tågparet 17/18 - gick det alltså inte till/från Malmö i 1931 års tidtabell?

Nej, 7/8 gick Stockholm - Malmö och åter, 17/18 gick bara till Nässjö, ungefär en halvtimme före söderut, och med motsvarade tidsförskjutning efter på norrgång. De stannade på ett par ställen till som 7/8 skippade (Norsholm och Tranås söderut, Tranås och Kimstad norrut). Tågen 7/8 var i sin tur inte upplåtna för lokala resor på den norra delen, utan bara påstigande söderut, och avstigande norrut i Södertälje, Nyköping, Norrköping, Linköping och Mjölby.

Tågen 17/18 fungerade alltså som ett slags dubbleringståg (man dubblade ju kapaciteten ned till Nässjö), men det var knappast ett helt tågsätt som gick med samma nummer på privatbanan till och från Kalmar.

Därför skulle i a f jag se det som två tåg med samma nummer och anslutning, mer än ett verkligt genomgående tåg Stockholm - Nässjö - Kalmar. Men det är som sagt nog mest en smaksak.


Hela tråden: