Tog färgen slut, eller... (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Tack för den skildringen!
Jag har funderat på det här med överföringen av fordon från RB förut också. Var det verkligen helt okontroversiellt i de bistra tiderna som var? Förutom transporten och målningen bör det ha varit en del annat att fixa med också?
Eftersom det förekommer en del förvirrande uppgifter i denna tråd tänkte jag försöka redovisa de uppgifter jag har.
YP 801 avregistrerades 1976-02-01 efter kollisionsskada. Den återinregistrerades 1977-03-01.
YP 801
YP 794 kolliderade 1977-01-04 med en nedfallen ek mellan Tuna och Vena.
Bilder
Enligt Ånghwisslan 1971:3 skulle det enligt förare från Växjö bli billigare att reparera 801 än att köpa YP från RB som ersättning för 794. Någon annan källa än denna har jag inte.
YP 888 och 900 kolliderade med nedfallna träd mellan Evedal och Lugnet 1981-11-02. De avregistrerades 1982-03-15.
1981 övertog AB Storstockholms Lokaltrafiks Järnvägar Z4p 261 i utbyte mot YP 881. Z4p 261 avregistrerades 1981-06-01 och YP 881 återinregistrerades samma datum.
I december 1981 görs en ny överenskommelse mellan SJ och SLJ. SJ övertog YP 808 och 886 mot att SLJ fick Z4p 266 och ett parti räls. Z4p 266 avregistrerades 1982-01-01. YP 808 och 886 återinregistrerades 1982-03-15.
I början av 1984 köper SJ YP 883 och 897 från SLJ. De återinregistrerades 1984-04-01.
Samtliga SJ YP, UBFYP 1793 och UBYP 2133 avregistreras slutligen 1984-09-01.
När det gäller ommålningen känner jag inte till hur man bar sig åt men 881 bättringsmålades knappast alls. Den var väldigt blek men i hyfsat skick. 808 fick den egendomliga färgsättningen som ses ovan. Taket var mörkgrått (samma färg som Y1?). 886 målades troligen om helt och blev riktigt fräsch men fick av någon anledning vita siffror på långsidan vilket var ovanligt vid SJ.
883 och 897 målades om i Örebro. Det finns någonstans, troligen i en bok, en bild på en av dem upplastad på en överföringsvagn i Växjö. De fick av någon anledning en förenklad målning utan orange rand ovanför fönstren.
YP 883
Man lyckades hitta vinghjul till dessa men inte kronor till 897. Denna hade för övrigt också vit märkning.