Skriftliga källor? (Järnväg allmänt)

av Tom Hedlund, Tuesday, August 04, 2020, 14:27 (1650 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Denna spårvidd har varit ovanlig, och det finns olika teorier kring varför den kom att användas på två svenska järnvägar. Mest troligt är väl att Köping - Uttersberg fick spårvidd 1093 mm genom ett missförstånd. Detta istället för 1067 mm. Den vanligaste förklaringen är att banan började byggas med 1067 mm, men att loktillverkaren som fått beställningen från KUJ ville ha spårvidden verifierad (det fanns ju flera måttsystem där en tum kunde ha olika längd). Järnvägsförvaltningen skall då för säkerhets skull innan man svarade ha mätt faktisk spårvidd på den redan byggda sträckan, men angivit avståndet mellan rälernas mitt istället för deras insidor. Loken byggdes alltså för 1093 mm spårvidd, och att de inte var kompatibla med spåret upptäcktes först vid lokleveransen. Det var då enklare att justera spår och vagnar till 1093 mm.


Finns det några kända skriftliga, samtida källor som berättar om spårvidden?

Detta är visserligen inte en samtida källa, men i alla fall något.

I "Köping–Uttersbergs järnväg 1866–1916" skriver L.L. Lorichs (s. 39): "Som ofvan är omtaladt står uti järnvägens koncession att densamma skulle byggas med en spårvidd af 3,5 fot. Emellertid hemställde major Adelsköld vid beställningen af lokomotiven att spårvidden måtte ändras till 3,6" fot. Annan orsak därtill är omöjlig att utröna än att de af Adelsköld förut byggda hästbanorna i Värmland hade just denna spårvidd. Detta förslag blef bifallet, men i kontraktet med vederbörande fabriker blef måttet missuppfattadt på så sätt att troligen en förväxling ägde rum mellan engelska och svenska tum, hvadan såväl loken som vagnarna gjordes med en spårvidd af 3,7" fot. Sålunda kom det sig att banan hvarken fick den spårvidd, som var förutsatt uti koncessionen, eller den af major Adelsköld afsedda. Ej heller hade dessa ändringar blifvit för banans arbetschef bekantgjorda, utan då de första vagnarna kommo till Köping, befunnos de för breda för den utlagda rälsen, som måste flyttas ut nära två tum å en sträcka af flera kilometer för att de skulle kunna framgå å banan."


Hela tråden: