Spårvidd 1093 mm i England (Järnväg allmänt)

av Anders Nordebring, Wednesday, August 05, 2020, 16:09 (1649 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ja, 3 fot 7 tum i svenskt mått blir 1064 mm.
De kan ju ha mätt spårvidden och fått den till 3 fot 7 tum och så meddelat detta till England utan att tänka på att förtydliga om det var svenskt eller engelskt mått.
Den teorin verkar inte orimlig.


Det var nog en rimlig förklaring då 3 fot 7 tum (verktum) stämmer bra med den avsedda spårvidden. Däremot var det då officiella måttsystemet decimaltum och då blir 1067mm 3.59 fot medan 1093mm blir 3.68fot. Men vid den tid som KUJ byggdes var decimaltum en nyhet och många mätt i gammalt system.
Däremot var det inte till england man rapporterade utan till Munktells i Eskilstuna men de, liksom andra 'finare' verkstäder använde engelska mått. Då blir det lätt så här...
Historien om att någon kontrollmätt och då mätt fel kan vara ett tillägg men förvisso kan ju Munktells begärt ett förtydligande i engelsk mått. Historien blir i alla fall inte sämre av det.


Jag tror fortfarande på Ahlbergs utläggning av saken, där felmätningen spelar en avgörande roll. Uppgiften om denna felmätning stammar enligt Ahlberg från brukspatron Lars Lindberg, som de aktuella åren på 1860-talet var järnvägsbolagets verkställande direktör (men förvisso kan jag tyvärr inte identifiera den exakta källan). 1 067 mm var heller inte den avsedda spårvidden utan uppträder ju bara i Adelskölds specifikationsförslag inför lokbeställningen.


Hela tråden: