Spårvidd 1093 mm i England (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Wednesday, August 05, 2020, 17:34 (1649 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Denna spårvidd har varit ovanlig, och det finns olika teorier kring varför den kom att användas på två svenska järnvägar. Mest troligt är väl att Köping - Uttersberg fick spårvidd 1093 mm genom ett missförstånd. Detta istället för 1067 mm. Den vanligaste förklaringen är att banan började byggas med 1067 mm, men att loktillverkaren som fått beställningen från KUJ ville ha spårvidden verifierad (det fanns ju flera måttsystem där en tum kunde ha olika längd). Järnvägsförvaltningen skall då för säkerhets skull innan man svarade ha mätt faktisk spårvidd på den redan byggda sträckan, men angivit avståndet mellan rälernas mitt istället för deras insidor. Loken byggdes alltså för 1093 mm spårvidd, och att de inte var kompatibla med spåret upptäcktes först vid lokleveransen. Det var då enklare att justera spår och vagnar till 1093 mm.

Även den elektriska spårvägen i Stockton-on-Tees, i trafik 1898 - 1931, hade spårvidd 1093 (eller 1092) mm; i brittiskt mått 3 fot och 7 tum. Vid en snabb sökning hittar jag två förklaringar:

1. Tramway Information skriver att det tycks ha varit felräkning under byggandet

2. Enligt "Great British Tramway Networks" av Bett och Gillham 1962 [sid 20] hade redan den hästspårväg som föregick den elektriska använt ett icke-standardiserat sätt att mäta spårvidden. Så även om spårvidden officiellt var 1067 mm blev det 1093 mm om man mätte på normalt sätt. Detta omöjliggjorde en påtänkt sammankoppling med 1067-spårvägen i Darlington.


Hur lyckas man mäta så? Vad det fotmåttet man mätte för att hitta 1067mm på en räls lagd med 3 for 7 tum spårvidd?

Var det inte Frankrike som någon gång angav normalpårvidd (1435mm) som 1.5m för att slippa tum-måttet? Fungerade bra om man mätte c/c-avståndet med viss räls men fungerade sämre med grövre räler.

I vart fall i Italien så lagstiftades att stambanorna skulle byggas med 1,5m spårvidd och sidobanor med 1m.
Man insåg dock att 1435mm var det bästa för framtiden och på ett kreativt sätt ansågs att 1,5 skulle mätas från mitten på skenorna så det blev 1435 i innerkant. På samma sätt fick smalspåtsbanorna 950mm spårvidd.


Hela tråden: