Varför BoBoBo? Re 6/6 och Ge 6/6 II (Fordon: lok)

av Leif B, Sunday, July 18, 2021, 09:32 (1252 dagar sedan) @ Björn Fura

Korgens led var endast rörlig i vertikal led hos två av de fyra prototyploken, för vertikala kurvor. I serieloken ersattes leden med mjukare fjädring, allt enligt tyska Wikipedia.

Det korrekt och dessutom är mittboggin förskjutbar i sidled, inte bara på protyperna utan även på alla serieloken.

Samma konstruktion har förbilderna som är de meterspåriga Ge 6/6 II på Rhätische Bahn som byggdes 1958-65. Dessa har jag varit med och gjort översyn på och de har diverse länkar och hävarmar som styr de tre boggierna mot varandra, ytterboggiernas vridning och mittboggins sidoförskjutning. En konstruktion som tydligen inte var helt fulländad eftersom hävarmarna emellanåt måste svetsats ihop. På sidan 484-488 på denna länk finns en artikel om lokens konstruktion. Texten är på tyska men det finns några illustrativa bilder och skisser är begrunda

Ge 6/6 II-loken byggdes för att dra cementtåg till de stora kraftverksbyggena i Graubünden på 60-talet men gick senare huvudsakligen i tunga snälltåg främst på Albulabanan. De senare åren har de huvudsakligen dragit godståg och först i år har de börjat skrotas ut. De ersätts av tyristorlok (Ge 4/4 II) som i sin tur ersätts i persontågen av de nya motorvagnstågsätten "Capricorn".

Att SBB-loken klarar sig utan vertikalled är inte så konstigt med tanken på normalspårets generösare vertikalkurvor.


Hela tråden: