Växling i Linköping - personal i hytt och K4-lok. (Järnväg allmänt)
Min gissning är att man varit i Malmslätt och hämtat tomma tankvagnar som varit lastade med flygbränsle till flygflottiljen F3 som låg där. Egen flottilj till 1974 har jag för mig.
Att man befinner sig på bakre (södra) Z65:-an har nog att göra med en kombination av bekvämlighet/lathet. Normalt befann man sig på den södra lokomotorn när man växlade i Linköping med multade Z65. Skjutsning av vagnar gjordes normalt från södra änden av godsbangården och när man växlade vagnar vid magasinet och lastkajerna i Linköping så hade man alltid loket i söder. Gissar att man vid ankomst Malmslätt tyckte att det var för bökigt att byta lok för 5-10 minuters returresa till Linköping och sedan göra om manövern där. Med 3-4 man i hytten så ansåg man nog att man hade nog uppsikt framåt och Z65 har ju rätt god sikt från hytten. Om det uppfyllde kravet på fri sikt framåt enligt Säo kan man fundera på. Därmed inte sagt att man gjorde rätt.
K4:an som växlar ser ut att vara 1899 fd Gävle Dala Järnväg nr 81. Slopat året efter och såldes sedan till torvfabriken i Sösdala.