Släpvagnsbromsar: Y6 vs Yp (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Någon som kan detta bättre får rätta mig om jag har fel.
Från ett fordon med kompressor (Y6/X16/YP) kommer en matarledning på 4 bar. Denna används för att fylla förrådsluftbehållare även på släpvagnar.
På dieselfordonen kommer även tryckluft som används för att reglera gaspådraget på multipelkopplade fordon.
Huvudledningen är elektrisk. I kopplet eller via multkabel finns en ledare för att lossa broms och en för att sätta till. På så vis styrs bromsarna på det första och tillkopplade fordon synkront.
För att lossa bromsen får ledaren för detta spänning och en YBL-ventil avluftar bromscylindrarna. För att sätta till broms tar man bort spänningen på den andra ledaren och i spänningslöst tillstånd tillför en annan YBL-ventil tryckluft till bromscylindrarna.
På detta viset kan föraren alternera lossning och tillsättning efter behov. Om det sker en självavkoppling bryts spänningen till båda YBL-ventilerna vilket leder till full bromstillsättning och ingen lossning.
Lindman