Släpvagnsbromsar: Y6 vs Yp (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Nja. Detta gäller även för Dm7.
Den s.k. körledningen är i själva verket en utjämningsledning med vilken man strävar till att erhålla lika pådrag i samtliga motorvagnar. Körledningen fylls och avluftas samtidigt via två ledare i multipelkabeln med YBL-ventiler i samtliga motorvagnar.
Vad gäller bromsen finns två ledare i multipelkabeln. När båda ledarna är spänningslösa tillsättes bromsen. När den ena ledaren (broms) får spänning upphör tillsättningen och när även den andra ledaren (loss) får spänning lossas bromsen.
Strömmen (+24V) för detta går igenom slutpluggen och tågets samtliga nödbromshandtag (-brytare). För att få bromsen att lossa ska säkringen vara hel, slutpluggen sitta i, samtliga multipelkablar vara kopplade och samtliga nödbromsbrytare vara slutna i hela tåget och dessutom förarövervakningspedalen vara nedtryckt. Det är en lång strömkrets med många felställen.
Ja och med påfallande låg spänning för så långa tåg! Spårvagnarna i Stockholm som hade i princip samma konstruktion hade 72 V manöverspänning. Det var väl att ta i, men allt under 36 V känns besvärligt för centrala funktioner i långa tåg med många koppel. (De nyare tunnelvagnarna här har t o m 110 V!)