SS C4 börjar synas i trafik (Fordon: allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Monday, August 15, 2022, 22:34 (864 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Alltså de delar av Tub 2 som byggdes/invigdes t o m september 1967?
Men inte på sträckan Skärholmen - Vårberg?

Tack för svaret!
/TKO


Jag har också funderat på Vårberg men den enkla förklaringen är väl att man byggde om signalsystemet i Vårberg när man öppnade sträckan till Fittja 1972, så den är projekterad med samma princip som den sträckan.


Låter rimligt!
Minns att jag åkte ut till Fittja på öppningsdagen - var nog första 'aktiva' järnvägshistoriska resan jag gjorde. Öppnades inte sträckan upp till Teknis samma dag? Och på sträckan fanns väl de första Michael Granith-ritade stationerna? Vill minnas att dom gjorde ett starkt intryck på den blivande arkitekten...

svamlar
Thomas K Ohlsson


Hm, ursäkta en yngling men T-Tekniska öppnades väl först ett år senare, 1973! Däremot lär förlängningarna till Universitetet och Norsborg ha öppnats samma dag 1975!

Masmo känns som den första bergstationen i den nya stilen, jag har alltid sett den som en söt minivariant av ”hemstationen” Tekniska! Dock är de väl arkitektoniskt rätt olika med en respektive två tunnlar!

Du har förmodligen helt rätt!
Jag får lov att försöka minnas vilka linjeöppningar jag åkte på - jag minns att jag fick en broschyr som beskrev arkitekturen. Och jag kan ha fel men mitt minne är att det var två förlängningar - en i sydväst och en i nordost som öppnades samtidigt.

Kanske återkommer efter att ha grävt i arkivet...

/TKO


Hela tråden: