Linjeblockering med dvärgsignaler för högerspår (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Friday, July 28, 2023, 00:21 (556 dagar sedan) @ Anders_W

Vet någon vilken linje som var först ut med SJ:s asymmetriska linjeblock, som hade strålkastarsignal (i några fall: tvåskens huvudsignal) på vänsterspår, men linjedvärgsignal på högerspår?

Kan det ha vart Stockholm S - Älvsjö? Det lär ha varit det första block i Sverige som inte var helt enkelriktat.

Vi talar alltså om dubbelspår som hade dubbelriktad linjeblockering på båda spåren, men där signaleringen skedde med huvudljussignaler på vänsterspår och med dvärgsignaler på högerspår.

Enligt de något osäkra uppgifter som jag har tillgång till, men som ligger till grund för uppgifterna i Järnvägsdata 2009, infördes sådan signalering

1930-xx: Stockholm S - Älvsjö, Olskroken - Göteborg C, Malmö C - Lundavägen [oklart vilken sträcka av dem som var först];

vilket följdes av

1933-xx: Hagalund - Stockholm C, Sundbyberg - Tomteboda övre;
1934-05: Stockholm C - Stockholm S, Älvsjö - Järna;
1935-05: Lund - Arlöv;
1935-xx: Ulriksdal - Hagalund;
1937-05: Tureberg - Ulriksdal;
1938-05: Märsta - Tureberg;
1938-xx: Uppsala C - Märsta;
1940-xx: Åby - Ståthöga;
1941-xx: Partille - Olskroken;
1942-10: Örebro S - Mosås;
1943-02: Mosås - Hallsberg;
1943-xx: Hallsberg - Östansjö;
1944-xx: Östansjö - Laxå;
1945-06: Hässleholm - Lund;
1945-xx: Valtorp - Falköping C.

Vissa uppgifter tyder på att sådan signalering ska ha funnits också på sträckan Kimstad - Norsholm, men jag har inget "startdatum" för det.

Sådan signalering existerade fram till 1981-06, med Mellby - Tjörnarp som sista sträcka.
/up


Hela tråden: