Slut med dvärgsignaler för högerspår (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Saturday, July 29, 2023, 13:02 (554 dagar sedan) @ Micke Carlsson

1.

Som du har skrivit det här, får jag uppfattningen att det inte fanns sådan signalering mellan Stockholm S och Älvsjö, är det rätt uppfattat?

Nej, inte rätt uppfattat. Jag skrev ju:

Enligt de något osäkra uppgifter som jag har tillgång till, men som ligger till grund för uppgifterna i Järnvägsdata 2009, infördes sådan signalering

1930-xx: Stockholm S - Älvsjö, - - -;

2. Uppräkningen i mitt förra inlägg ska kompletteras med:

1949-xx: Ballingslöv - Hässleholm

3.

Råkar du ha uppgift på när det togs bort på dessa sträckor?

- - -

Enligt de uppgifter som jag har ersatte likvärdig dubbelriktad signalering på båda spåren den äldre linjeblockeringen med dvärgsignaler på högerspår:

1956-xx: Malmö C - Lundavägen;
1957-xx: Stockholm S - Älvsjö;
1960-05: Hallsberg - Östansjö;
1960-xx: Ballingslöv - Hässleholm;
1963-05: Valtorp - Falköping;
1964-02: Östansjö - Laxå;
1965-11: Åby - Norrköping C;
1965-xx: Kimstad - Norsholm;
1966-xx: Tomteboda övre - Stockholm C [möjligen redan 1965];
1967-xx: Ulriksdal - Solna, Sundbyberg - Tomteboda övre;
1969-xx: Älvsjö - Södertälje S;
1964-xx: Stockholm C - Stockholm S, Södertälje S - Järna;
1970-xx: Märsta - Ulriksdal, Solna - Tomteboda övre;
1972-xx: Knivsta - Märsta;
1972-09: Uppsala C - Knivsta;
1977-04: Kumla - Hallsberg;
1977-05: Örebro S - Kumla;
1978-04: Åkarp - Arlöv;
1978-11: Lund - Åkarp;
1979-04: Eslöv - Lund;
1979-12: Hörby - Eslöv
1980-10: Tjörnarp - Höör;
1981-04: Hässleholm - Mellby;
1981-06: Mellby - Tjörnarp.

För Partille - Göteborg C har jag inga uppgifter. Senast 1979-11, då Göteborg C fick nytt ställverk, är en gissning. Olskrokens ställverk från 1939 byttes inte ut förrän 1983-11, men att bara dvärgsignaler fanns så länge på det högra "huvudtågspåret" är osannolikt.
/up


Hela tråden: