Automatisk linjeblockering Olskroken - Partille (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 30, 2023, 10:35 (560 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Diskuterades i slutet av 2022 på detta forum. Det visade sig vara ganska oklart hur den automatiska linjeblockeringen för sträckan var utformad innan symmetrisk linjeblockering infördes, vilket troligen skedde i början av 1960-talet.

Denna ritning från 1940-talet visar att det var dvärgsignaler för högerspår kring Fräntorp. Tidtabellsboken från 1949 nämner blockposter vid Partille mot Olskroken, Fräntorp, Sävenäs och Olskroken mot Partille. Även blocksignal vid stationsgränsen på väg ut från en station benämndes vid denna tid "blockpost".

Samma tidtabellsbok omtalar "automatisk linjeblockering för båda tågriktningarna på samma spår", vilket för anläggningar som planerades under tiden fram till slutet av 1940-talet normalt innebar linjedvärgsignaler för högerspår


Hela tråden: