Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink". (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, August 10, 2023, 17:21 (542 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag minns när Västra Stambanan hade detta system norr om Alingsås. Hur långt vet jag inte, kanske till Falköping eller ännu längre. Jag tyckte det var ett fiffigt och enkelt system av linjeblockering.

Alingsås - Herrljunga, automatisk linjeblockering installerad i samband med dubbelspårsbygget i mitten av 1950-talet. Sträckan skulle även få fjärrblockering med central i Alingsås, men det påbörjade installationsarbetet avbröts (andra sträckor såsom Malmbanan fick förmodligen högre prioritet).

De äldre automatiska linjeblockanläggningarna vid SJ och Roslagsbanan hade samma utformning av blocksignaler; rött / blinkande grönt / fast grönt. Bild från Uppåkra 1978:
[image]
Bilden visar en strålkastarsignal (färgväxlarsignal) vilket var standard vid SJ, Roslagsbanan använde däremot alltid tvåskenssignaler precis som vid Malmbanan och Alingsås - Herrljunga.

Som nämnts i annat inlägg förekommer samma signalbilder numera vid s k tvåskenssignalering i Stockholms- och Malmöområdena.


Hela tråden: