Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten (Signaler/säkerhet)
Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.
På Malmbanan, så anges ju detta i linjeboken, så då är ju problemet löst.
Det är det väl inte. Där står ju visserligen:På sträckan Peuravaara – Riksgränsen kan utfartsblocksignal och mellanblocksignal visa signalbild med endast ett grönt blinkande sken (signalbild "grön blink") enligt TTJ modul 3HMS kap. H 1.2.
Men det står ju inte vilka av dessa signaler som kan det. Jag antar t ex att infartssignaler inte försignaleras på sådant sätt, så den sista blocksignalen före en infartssignal borde inte kunna visa sådan signalbild. Men det står det inget om.
Man kan i och för sig tänka sig att läsa linjebokens uppgift som att det på sträckan förekommer sådana blocksignaler. Däremot saknas det upplysning om vilka blocksignaler som INTE kan försignalera. Vad är problemet med att som förare vara beredd på att signalen kan vara försignalerande även om man aldrig kommer att vara med om det? Spelar det någon roll om det är teoretiskt uteslutet eller bara väldigt ovanligt?
Det är ju snarare de signaler som inte försignalerar nästa signal som möjligen kan bli ett problem.
Hurdå? Där finns ju istället en fristående försignal längre fram.